Czytaj również: Opis stworzenia światów na 53. Biennale w Wenecji. Część 1

Nie wierzę w możliwość okiełznania współczesnych wielkich wystaw sztuki światowej w oparciu o wiedzę i przemyślenia skoncentrowane na każdym z prezentowanych obiektów. Ogrom każdego podobnego przedsięwzięcia skazuje takie zamiary na niepowodzenie. To jakby dzisiejsza strategia kuratorska, owładnięta snami o potędze i coraz większą megalomanią. Pułapka zastawiona na widza, krytyka, turystę. Analiza takich przedsięwzięć jest rodzajem impresji, im więcej takowych powstanie, tym ogląd całości będzie lepszy, ale nigdy kompletny.

Chen Zhen, Back to Fullness, Face to Emptines, 1997, fot. Agnieszka KWiecień

Chen Zhen, Back to Fullness, Face to Emptines, 1997, fot. Agnieszka KWiecień

Dzieła składające się na wystawę Making Worlds, efekty kreacji w dialogu międzykulturowym, ale również sporo obiektów już mocno zakorzenionych w estetyce dobrze znanej i obecnej od dziesięcioleci, tworzą prawdziwie inspirującą łamigłówkę, której celem nie jest rozwiązanie lecz poszerzenie, rozplenienie sensów – narracji współczesnej cywilizacji i niepewnej pozycji sztuki.

Podążając labiryntem Pawilonu Włoskiego i później Arsenału, uwagę przykuwa kilkadziesiąt dzieł, frapujących konstrukcją idei. Kilka skupiło ją również z powodu zadziwiającej specyfiki formy, jakby orientalnej, egzotycznej, niezrozumiałej tutaj i łatwej do poczytania jako kicz. W tym wypadku rewizja poglądów mogła nastąpić w wyniku lektury instrukcji obsługi i katalogu. Była to ciekawa przygoda, przewartościowująca poglądy niemal równocześnie z ich narodzinami.

Warto podkreślić, że wśród artystów zaproszonych do udziału w wystawie Making Worlds niewiele jest rozpoznawalnych gwiazd, znanych ze stron podręczników historii sztuki. Daniel Birnbaum postawił raczej na różnorodność narodową artystów, formułujących wypowiedź. Jednak znakomita większość artystów, którzy wzięli udział w wystawie, mimo że pochodzi z odległych krajów np. azjatyckich, mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Londynie, Berlinie lub innych centrach sztuki.

Tuż przy bramie ogrodów Giardini di Castello „turystów” wita praca autorstwa Chen Zhena. Chińczyka urodzonego w Szanghaju, który od połowy lat 80. podróżował po świecie, a tej wędrówce artystycznej towarzyszyły zawsze trzy fazy działania: zamieszkanie w nowym miejscu, odczucie jego specyfiki, opór wobec homogenizacji kulturowej. Dzieło zatytułowane Back to Fullness, Face to Emptiness (1997) jest ażurowym modelem kuli ziemskiej. Na wysokości równika otaczają go krzesła, których wzory zaczerpnięto z różnych kultur. Zwrócone są tyłem do jądra ziemi, przodem w kierunku pustki wszechświata. We wnętrzu globu umieszczono płaszczyznę z japońskimi znakami, wykonanymi w czerwonym neonie. Podobno jest to tłumaczenie jakiejś amerykańskiej duchowej recepty. To metaforyczna praca o pozorach światowej integracji i złudzeniu wzajemnej komunikacji. Nie dość, że na krzesłach nikt nie zasiada, to jeszcze ich pozycja nie stwarza przyjaznych warunków do zaistnienia dialogu. Można nabawić się sceptycyzmu, co do możliwości globalnego porozumienia…

Strony: 1 2 3

16 czerwca, dzień przed wernisażem 53. Biennale w Wenecji, przyznano dwie nagrody za całokształt twórczości. W tym roku przypadły Yoko Ono i Johnowi Baldessari, którzy odebrali Złote Lwy.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralna, Środkowo-Wschodnia

Od 13 października do 23 listopada 2017 roku

Ivars Gravlejs, „FUCK” (Early Works), 1994 źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR