Czytaj również: Opis stworzenia światów na 53. Biennale w Wenecji. Część 1

Nie wierzę w możliwość okiełznania współczesnych wielkich wystaw sztuki światowej w oparciu o wiedzę i przemyślenia skoncentrowane na każdym z prezentowanych obiektów. Ogrom każdego podobnego przedsięwzięcia skazuje takie zamiary na niepowodzenie. To jakby dzisiejsza strategia kuratorska, owładnięta snami o potędze i coraz większą megalomanią. Pułapka zastawiona na widza, krytyka, turystę. Analiza takich przedsięwzięć jest rodzajem impresji, im więcej takowych powstanie, tym ogląd całości będzie lepszy, ale nigdy kompletny.

Chen Zhen, Back to Fullness, Face to Emptines, 1997, fot. Agnieszka KWiecień

Chen Zhen, Back to Fullness, Face to Emptines, 1997, fot. Agnieszka KWiecień

Dzieła składające się na wystawę Making Worlds, efekty kreacji w dialogu międzykulturowym, ale również sporo obiektów już mocno zakorzenionych w estetyce dobrze znanej i obecnej od dziesięcioleci, tworzą prawdziwie inspirującą łamigłówkę, której celem nie jest rozwiązanie lecz poszerzenie, rozplenienie sensów – narracji współczesnej cywilizacji i niepewnej pozycji sztuki.

Podążając labiryntem Pawilonu Włoskiego i później Arsenału, uwagę przykuwa kilkadziesiąt dzieł, frapujących konstrukcją idei. Kilka skupiło ją również z powodu zadziwiającej specyfiki formy, jakby orientalnej, egzotycznej, niezrozumiałej tutaj i łatwej do poczytania jako kicz. W tym wypadku rewizja poglądów mogła nastąpić w wyniku lektury instrukcji obsługi i katalogu. Była to ciekawa przygoda, przewartościowująca poglądy niemal równocześnie z ich narodzinami.

Warto podkreślić, że wśród artystów zaproszonych do udziału w wystawie Making Worlds niewiele jest rozpoznawalnych gwiazd, znanych ze stron podręczników historii sztuki. Daniel Birnbaum postawił raczej na różnorodność narodową artystów, formułujących wypowiedź. Jednak znakomita większość artystów, którzy wzięli udział w wystawie, mimo że pochodzi z odległych krajów np. azjatyckich, mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Londynie, Berlinie lub innych centrach sztuki.

Tuż przy bramie ogrodów Giardini di Castello „turystów” wita praca autorstwa Chen Zhena. Chińczyka urodzonego w Szanghaju, który od połowy lat 80. podróżował po świecie, a tej wędrówce artystycznej towarzyszyły zawsze trzy fazy działania: zamieszkanie w nowym miejscu, odczucie jego specyfiki, opór wobec homogenizacji kulturowej. Dzieło zatytułowane Back to Fullness, Face to Emptiness (1997) jest ażurowym modelem kuli ziemskiej. Na wysokości równika otaczają go krzesła, których wzory zaczerpnięto z różnych kultur. Zwrócone są tyłem do jądra ziemi, przodem w kierunku pustki wszechświata. We wnętrzu globu umieszczono płaszczyznę z japońskimi znakami, wykonanymi w czerwonym neonie. Podobno jest to tłumaczenie jakiejś amerykańskiej duchowej recepty. To metaforyczna praca o pozorach światowej integracji i złudzeniu wzajemnej komunikacji. Nie dość, że na krzesłach nikt nie zasiada, to jeszcze ich pozycja nie stwarza przyjaznych warunków do zaistnienia dialogu. Można nabawić się sceptycyzmu, co do możliwości globalnego porozumienia…

Strony: 1 2 3

16 czerwca, dzień przed wernisażem 53. Biennale w Wenecji, przyznano dwie nagrody za całokształt twórczości. W tym roku przypadły Yoko Ono i Johnowi Baldessari, którzy odebrali Złote Lwy.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

XLIII Muzyka w Starym Krakowie

Od 15 do 31 sierpnia 2018 roku

Collegium Zieliński, fot. Adam Bujak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Literacki Sopot 2018

Od 16 do 19 sierpnia 2018 roku

„Literacki Sopot 2018” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakow Live Festival

17, 18 sierpnia 2018 roku

Kendrick Lamar (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wiatr czasu Retrospektywa Eimutisa Markunasa

Od 17 sierpnia do 7 października 2018 roku

Eimutis Markunas, „Pełnia księżyca”, 2012 (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Przychodzimy...Odchodzimy... – Wystawa zbiorowa

Od 11 do 31 sierpnia 2018 roku

Piotr Krzymowski Wyszukiwarki

Od 14 sierpnia do 2 października 2018 roku

Piotr Krzymowski, „Wyszukiwarki”, CSW Znaki Czasu w Toruniu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Kinga Popiela (promocjantka): Hylemorfizm

Od 10 sierpnia do 2 września 2018 roku

Kinga Popiela, „Hylemorfizm”, Galeria Ring w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wiktor Stribog. Sny o byciu zjedzonym

Od 28 lipca do 7 września 2018 roku

Wiktor Stribog, „Sny o byciu zjedzonym” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakowski Hejnał Wolności: Kopiec pamięci

Od 5 sierpnia 2018 roku do 27 stycznia 2019 roku

„Sypanie Kopca Piłsudskiego”, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Królewskie Arkady Sztuki

Od 3 sierpnia do 15 września 2018 roku

Orkiestra Sinfonia Viva  (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR