Bombardowanie medialne podsycające poczucie zagrożenia z powodu przypuszczalnej pandemii świńskiej grypy przerwał nie zdrowy rozsądek, lecz lobby świńskie. Producenci wieprzowiny zaniepokojeni możliwością spadu zysków ze sprzedaży przetworów mięsnych wymogli używanie przez dziennikarzy terminu wirus A/H1N1 zamiast świńska grypa. Udało się powstrzymać falę czarnego pr-u skierowaną w bezbronne wędliny i Bogu ducha winne świnie. Zastanawiam się czy lobby producentów kultury mogłoby czasem zjednoczyć się i biorąc przykład z masarzy zaprotestować przeciwko nadużyciom wypowiedzi w sprawach kultury w środkach masowego przekazu? W dominujących mediach brak wiadomości o kulturze, chyba że o 1 w nocy, lub jeśli produkuje się skandal. Wówczas przez prezenterów najczęściej oglądanych programów informacyjnych zadawane są nowatorskie pytania:

czy to aby na pewno jest sztuka?

czy artyście wolno obrażać uczucia religijne?

co artysta chciał przez to powiedzieć?

jaka jest definicja sztuki?

Walka z głupotą i ciemnogrodem wymaga solidarności i zdrowego rozsądku, a nie naszej narodowej właściwości – natchnionego upier… się nawzajem w słusznej obronie miedzy!

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Komentarze (3) do artykułu “A/H1N1”

  1. Nabucco

    ciekaw jestem skąd ma Pan tak interesujące informacje. gdzie konkretnie znalazł Pan informacje o wpływach “świńskiego” lobby? może jakieś źródła?

    A jeśli chodzi o konkluzję Pańskiego porównania, to zazwyczaj do okienka pukają Ci, których nie wpuszczono. Proszę sobie włączyć TVP Kraków, znajdzie Pan wiele informacji o wydarzeniach kulturalnych. Polecam też program o sztuce współczesnej w TV Biznes. Nie wspominam już nawet o TVP Kultura. Proszę uwierzyć, informacje kulturalne i rozmowy na temat sztuki współczesnej puszczane są w biały dzień, naprawdę. (To tak a propos nowatorskich pytań, których Pan się domaga – operuje Pan stereotypowym wyobrażeniem telewizji, proszę się wysilić i poszukać). Fakt, że być może mało tam sztuki, którą Pan lansuje. W tym przypadku muszę jednak przyznać, że “niewidzialna ręka rynku” działa z podziwu godną intuicją.

  2. “Interesujące” informacje w mediach wysłuchałem oczywiście – w Trójce dokładnie; a co do “stereotypowego wyobrażenia mediów” zwracam uwagę, że posłużyłem się sformułowaniem “dominujące media” – TVP Kultura i inne wymienione raczej do tego zbioru nie zaliczają się.

  3. Magda

    A ja się właściwie zgadzam z Panem Siatką. Przez ostatnie dwa lata całkowicie zarzuciłam oglądanie telewizji, pozbywszy się z domu tego współczesnego czakramu (zestaw telewizor+meblościanka), ponieważ język i treść przekazu zazwyczaj wyprowadzały mnie z równowagi. Wiadomości spod znaku “świnia zjadła dziecko” (pewnie miała grypę) zupełnie mnie nie interesują, natomiast innych jest na tyle mało, że nie zdołały przekonać mnie do pozostania telewidzem. Rozglądając się i przysłuchując rozmowom w autobusie – znalazłam wyjaśnienie. Niestety ludzie żądni wiadomości kulturalnych są raczej mało ważną grupą odbiorców (bo zbyt wąską). Oczywiście piszę tu pewne truizmy, jednak chciałam zabrać głos jako “człowiek środka”, ponieważ nie uważam się ani za ignorantkę ani za specjalistkę w dziedzinie kultury. Jako szary człowiek łaknę rozrywki intelektualnej, której telewizja nie jest mi w stanie dostarczyć ( nie jestem pokoleniem Tańca z Gwiazdami i M jak miłość, i słabo mi, jak to widzę), jednak nie jestem pewna czy upowszechnienie kultury wysokiej to dobry pomysł. Jestem szczerze zawiedziona, że ostatnimi czasy modny stał się teatr, ponieważ na własnej skórze odczuwam skutki upowszechnienia tej rozrywki- widownia reaguje śmiechem w całkiem niespodziewanych dla mnie momentach, a brawa zbierają aktorzy, którzy nie potrafią zagrać inaczej niż wrzeszcząc, podskakując i pokazując tyłek (to już dla mnie nie jest awangarda). Dlatego niech sobie producenci wieprzowiny wejdą do KRRiT, a ja sobie poczytam książkę. Pozdrawiam

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zsolnay. Węgierska secesja

Od 20 kwietnia do 2 lipca 2017 roku

Dzban, 1898–1899, prawdopodobnie Tadeusz Sikorski, kamionka, eosyna, Janus Pannonius Múzeum (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR