Bombardowanie medialne podsycające poczucie zagrożenia z powodu przypuszczalnej pandemii świńskiej grypy przerwał nie zdrowy rozsądek, lecz lobby świńskie. Producenci wieprzowiny zaniepokojeni możliwością spadu zysków ze sprzedaży przetworów mięsnych wymogli używanie przez dziennikarzy terminu wirus A/H1N1 zamiast świńska grypa. Udało się powstrzymać falę czarnego pr-u skierowaną w bezbronne wędliny i Bogu ducha winne świnie. Zastanawiam się czy lobby producentów kultury mogłoby czasem zjednoczyć się i biorąc przykład z masarzy zaprotestować przeciwko nadużyciom wypowiedzi w sprawach kultury w środkach masowego przekazu? W dominujących mediach brak wiadomości o kulturze, chyba że o 1 w nocy, lub jeśli produkuje się skandal. Wówczas przez prezenterów najczęściej oglądanych programów informacyjnych zadawane są nowatorskie pytania:

czy to aby na pewno jest sztuka?

czy artyście wolno obrażać uczucia religijne?

co artysta chciał przez to powiedzieć?

jaka jest definicja sztuki?

Walka z głupotą i ciemnogrodem wymaga solidarności i zdrowego rozsądku, a nie naszej narodowej właściwości – natchnionego upier… się nawzajem w słusznej obronie miedzy!

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Komentarze (3) do artykułu “A/H1N1”

  1. Nabucco

    ciekaw jestem skąd ma Pan tak interesujące informacje. gdzie konkretnie znalazł Pan informacje o wpływach “świńskiego” lobby? może jakieś źródła?

    A jeśli chodzi o konkluzję Pańskiego porównania, to zazwyczaj do okienka pukają Ci, których nie wpuszczono. Proszę sobie włączyć TVP Kraków, znajdzie Pan wiele informacji o wydarzeniach kulturalnych. Polecam też program o sztuce współczesnej w TV Biznes. Nie wspominam już nawet o TVP Kultura. Proszę uwierzyć, informacje kulturalne i rozmowy na temat sztuki współczesnej puszczane są w biały dzień, naprawdę. (To tak a propos nowatorskich pytań, których Pan się domaga – operuje Pan stereotypowym wyobrażeniem telewizji, proszę się wysilić i poszukać). Fakt, że być może mało tam sztuki, którą Pan lansuje. W tym przypadku muszę jednak przyznać, że “niewidzialna ręka rynku” działa z podziwu godną intuicją.

  2. “Interesujące” informacje w mediach wysłuchałem oczywiście – w Trójce dokładnie; a co do “stereotypowego wyobrażenia mediów” zwracam uwagę, że posłużyłem się sformułowaniem “dominujące media” – TVP Kultura i inne wymienione raczej do tego zbioru nie zaliczają się.

  3. Magda

    A ja się właściwie zgadzam z Panem Siatką. Przez ostatnie dwa lata całkowicie zarzuciłam oglądanie telewizji, pozbywszy się z domu tego współczesnego czakramu (zestaw telewizor+meblościanka), ponieważ język i treść przekazu zazwyczaj wyprowadzały mnie z równowagi. Wiadomości spod znaku “świnia zjadła dziecko” (pewnie miała grypę) zupełnie mnie nie interesują, natomiast innych jest na tyle mało, że nie zdołały przekonać mnie do pozostania telewidzem. Rozglądając się i przysłuchując rozmowom w autobusie – znalazłam wyjaśnienie. Niestety ludzie żądni wiadomości kulturalnych są raczej mało ważną grupą odbiorców (bo zbyt wąską). Oczywiście piszę tu pewne truizmy, jednak chciałam zabrać głos jako “człowiek środka”, ponieważ nie uważam się ani za ignorantkę ani za specjalistkę w dziedzinie kultury. Jako szary człowiek łaknę rozrywki intelektualnej, której telewizja nie jest mi w stanie dostarczyć ( nie jestem pokoleniem Tańca z Gwiazdami i M jak miłość, i słabo mi, jak to widzę), jednak nie jestem pewna czy upowszechnienie kultury wysokiej to dobry pomysł. Jestem szczerze zawiedziona, że ostatnimi czasy modny stał się teatr, ponieważ na własnej skórze odczuwam skutki upowszechnienia tej rozrywki- widownia reaguje śmiechem w całkiem niespodziewanych dla mnie momentach, a brawa zbierają aktorzy, którzy nie potrafią zagrać inaczej niż wrzeszcząc, podskakując i pokazując tyłek (to już dla mnie nie jest awangarda). Dlatego niech sobie producenci wieprzowiny wejdą do KRRiT, a ja sobie poczytam książkę. Pozdrawiam

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku

Od 28 czerwca 2017 roku do 15 stycznia 2018 roku

„Bajki robotów”, 2016 r., fot. Piotr Pędziszewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczinskiego

Od 20 czerwca do 5 listopada 2017 roku

„Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczynskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej

Od 13 czerwca do 10 września 2017 roku

András Bánkuti, „Zmierzch”, Moskwa, 6 listopada 1990 © Bánkuti András (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Od 13 czerwca do 24 września 2017 roku

Pastorał Biskupa Georga Koppa (fragment), Wilhem Rauscher, Fulda, ok. 1890, srebro złocone, emalie, kameryzacja, fot. Arkadiusz Podstawka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Baj. Czarna rzeka

Od 10 czerwca do 9 lipca 2017 roku

Stanisław Baj, „Czarna rzeka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sploty ducha, wzory codzienności

Sztuka balijska z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 8 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

„Walka kogutów”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR