Bombardowanie medialne podsycające poczucie zagrożenia z powodu przypuszczalnej pandemii świńskiej grypy przerwał nie zdrowy rozsądek, lecz lobby świńskie. Producenci wieprzowiny zaniepokojeni możliwością spadu zysków ze sprzedaży przetworów mięsnych wymogli używanie przez dziennikarzy terminu wirus A/H1N1 zamiast świńska grypa. Udało się powstrzymać falę czarnego pr-u skierowaną w bezbronne wędliny i Bogu ducha winne świnie. Zastanawiam się czy lobby producentów kultury mogłoby czasem zjednoczyć się i biorąc przykład z masarzy zaprotestować przeciwko nadużyciom wypowiedzi w sprawach kultury w środkach masowego przekazu? W dominujących mediach brak wiadomości o kulturze, chyba że o 1 w nocy, lub jeśli produkuje się skandal. Wówczas przez prezenterów najczęściej oglądanych programów informacyjnych zadawane są nowatorskie pytania:

czy to aby na pewno jest sztuka?

czy artyście wolno obrażać uczucia religijne?

co artysta chciał przez to powiedzieć?

jaka jest definicja sztuki?

Walka z głupotą i ciemnogrodem wymaga solidarności i zdrowego rozsądku, a nie naszej narodowej właściwości – natchnionego upier… się nawzajem w słusznej obronie miedzy!

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Komentarze (3) do artykułu “A/H1N1”

  1. Nabucco

    ciekaw jestem skąd ma Pan tak interesujące informacje. gdzie konkretnie znalazł Pan informacje o wpływach “świńskiego” lobby? może jakieś źródła?

    A jeśli chodzi o konkluzję Pańskiego porównania, to zazwyczaj do okienka pukają Ci, których nie wpuszczono. Proszę sobie włączyć TVP Kraków, znajdzie Pan wiele informacji o wydarzeniach kulturalnych. Polecam też program o sztuce współczesnej w TV Biznes. Nie wspominam już nawet o TVP Kultura. Proszę uwierzyć, informacje kulturalne i rozmowy na temat sztuki współczesnej puszczane są w biały dzień, naprawdę. (To tak a propos nowatorskich pytań, których Pan się domaga – operuje Pan stereotypowym wyobrażeniem telewizji, proszę się wysilić i poszukać). Fakt, że być może mało tam sztuki, którą Pan lansuje. W tym przypadku muszę jednak przyznać, że “niewidzialna ręka rynku” działa z podziwu godną intuicją.

  2. “Interesujące” informacje w mediach wysłuchałem oczywiście – w Trójce dokładnie; a co do “stereotypowego wyobrażenia mediów” zwracam uwagę, że posłużyłem się sformułowaniem “dominujące media” – TVP Kultura i inne wymienione raczej do tego zbioru nie zaliczają się.

  3. Magda

    A ja się właściwie zgadzam z Panem Siatką. Przez ostatnie dwa lata całkowicie zarzuciłam oglądanie telewizji, pozbywszy się z domu tego współczesnego czakramu (zestaw telewizor+meblościanka), ponieważ język i treść przekazu zazwyczaj wyprowadzały mnie z równowagi. Wiadomości spod znaku “świnia zjadła dziecko” (pewnie miała grypę) zupełnie mnie nie interesują, natomiast innych jest na tyle mało, że nie zdołały przekonać mnie do pozostania telewidzem. Rozglądając się i przysłuchując rozmowom w autobusie – znalazłam wyjaśnienie. Niestety ludzie żądni wiadomości kulturalnych są raczej mało ważną grupą odbiorców (bo zbyt wąską). Oczywiście piszę tu pewne truizmy, jednak chciałam zabrać głos jako “człowiek środka”, ponieważ nie uważam się ani za ignorantkę ani za specjalistkę w dziedzinie kultury. Jako szary człowiek łaknę rozrywki intelektualnej, której telewizja nie jest mi w stanie dostarczyć ( nie jestem pokoleniem Tańca z Gwiazdami i M jak miłość, i słabo mi, jak to widzę), jednak nie jestem pewna czy upowszechnienie kultury wysokiej to dobry pomysł. Jestem szczerze zawiedziona, że ostatnimi czasy modny stał się teatr, ponieważ na własnej skórze odczuwam skutki upowszechnienia tej rozrywki- widownia reaguje śmiechem w całkiem niespodziewanych dla mnie momentach, a brawa zbierają aktorzy, którzy nie potrafią zagrać inaczej niż wrzeszcząc, podskakując i pokazując tyłek (to już dla mnie nie jest awangarda). Dlatego niech sobie producenci wieprzowiny wejdą do KRRiT, a ja sobie poczytam książkę. Pozdrawiam

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR