Na kontekst VI Kongresu Kultury Polskiej wpłynęły różne, często kontrastowe czynniki: krążące nad Europą widmo kryzysu ekonomicznego, pozytywne reminiscencje Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, odbiór planu Hausnera w środowisku twórców kultury, kontrowersje wokół rzekomego ocenzurowania dokumentu filmowego Agnieszki Arnold Kongres niedokończony, wreszcie sygnały o zbojkotowaniu Kongresu przez część środowiska kultury oraz zorganizowany przez nie Anty-kongres.  Sama historia Kongresów Kultury nie jest jednoznaczna, o czym przypominał film, a w jednej z jego scen znalazł się fragment wystąpienia Tadeusza Kantora, który – zamiast rozpocząć swój odczyt – zaczął przestawiać otaczające go przedmioty, jakby reżyserował jeden ze swoich spektakli. Do aktywności Kantora, naruszającego sztywny porządek, odniosła się w chwilę później Agnieszka Holland, przestawiając stoły podczas pierwszego panelu, tak, aby paneliści mogli widzieć się wzajemnie.

Kongres Kultury Polskiej, fot. Anna Kaczmarz, z arch. Krakowskiego Biura Festiwalowego

Kongres Kultury Polskiej, fot. Anna Kaczmarz, z arch. Krakowskiego Biura Festiwalowego

Już pierwszy dzień Kongresu rozpoczął się od sporu między ekonomistami a reprezentantami świata kultury, której echa powracały w kolejnych sympozjach oraz w wystąpieniach podsumowujących. Leszek Balcerowicz zarzucił kulturze „obciążenie mentalnością radzieckiego działacza”, co wywołało gorącą dyskusję. Waldemar Dąbrowski w ramach II panelu plenarnego, polemizował z Leszkiem Balcerowiczem i Jerzym Hausnerem, mówiąc, że do procesów twórczych nie da się zastosować rozwiązań rynkowych, czy biznesowych. Wskazał również na pozytywne przejawy aktywności kultury polskiej: działalność Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, sukcesy festiwalu filmowego w Gdyni, rok polski w Izraelu.

Niekiedy krytyka wyrażona na Kongresie przynosiła natychmiastowe rezultaty, jak w przypadku szybkiej reakcji władz miejskich Wrocławia, które, choć pierwotnie wycofały się z dotowania „Notatnika Teatralnego”, po upublicznieniu tej informacji na Kongresie, postanowiły przywrócić swoje wsparcie temu periodykowi. Najbardziej dobitnym stwierdzeniem, które zdominowało przekaz ostatniej sesji plenarnej, była wypowiedź Michała Zadary o pieniądzach przeznaczonych na kulturę, które są, ale… w Stadionie Narodowym. W kolejnej sesji nawiązał do tego Bartosz Szydłowski, występując w koszulce z napisem „Ludzie kultury to prawdziwa reprezentacja narodowa”. Interdyscyplinarny skład uczestników pierwszej sesji plenarnej Przestrzenie twórczości, spowodował, że nakreślono wiele inspirujących tez, wyznaczono niemało kierunków badań i dyskusji. Nie wszystkie zostały później rozwinięte, jednak mam nadzieję, że niektóre zagadnienia takie, jak np. problematyka miasta, wskazana przez Ewę Rewers, a zwłaszcza problemy średnich miast, ich kreatywności, estetyki i przestrzeni publicznej, także uwagi Piotra Piotrowskiego na temat wolności kultury i współczesnych jej problemów, które mają swoją genezę w ukrytych problemach z lat 80., zostaną jeszcze poruszone.

Strony: 1 2

1D. Hajok, Niechciany dar dla Podgórza, „Gazeta Wyborcza” (Kraków), 24.09.2009, s.1.

Ewa Wójtowicz (1975), doktor nauk humanistycznych, (UAM w Poznaniu, 2006). Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2000). Wykłada w ASP w Poznaniu oraz w WSNHiD w Poznaniu. Autorka książki Net art (Kraków 2008).

EWA WÓJTOWICZ – dr hab. nauk humanistycznych, absolwentka poznańskiej ASP. Autorka książek Net art (2008), Sztuka w kulturze postmedialnej (2016) oraz tekstów poświęconych sztuce mediów. Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR