Na kontekst VI Kongresu Kultury Polskiej wpłynęły różne, często kontrastowe czynniki: krążące nad Europą widmo kryzysu ekonomicznego, pozytywne reminiscencje Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, odbiór planu Hausnera w środowisku twórców kultury, kontrowersje wokół rzekomego ocenzurowania dokumentu filmowego Agnieszki Arnold Kongres niedokończony, wreszcie sygnały o zbojkotowaniu Kongresu przez część środowiska kultury oraz zorganizowany przez nie Anty-kongres.  Sama historia Kongresów Kultury nie jest jednoznaczna, o czym przypominał film, a w jednej z jego scen znalazł się fragment wystąpienia Tadeusza Kantora, który – zamiast rozpocząć swój odczyt – zaczął przestawiać otaczające go przedmioty, jakby reżyserował jeden ze swoich spektakli. Do aktywności Kantora, naruszającego sztywny porządek, odniosła się w chwilę później Agnieszka Holland, przestawiając stoły podczas pierwszego panelu, tak, aby paneliści mogli widzieć się wzajemnie.

Kongres Kultury Polskiej, fot. Anna Kaczmarz, z arch. Krakowskiego Biura Festiwalowego

Kongres Kultury Polskiej, fot. Anna Kaczmarz, z arch. Krakowskiego Biura Festiwalowego

Już pierwszy dzień Kongresu rozpoczął się od sporu między ekonomistami a reprezentantami świata kultury, której echa powracały w kolejnych sympozjach oraz w wystąpieniach podsumowujących. Leszek Balcerowicz zarzucił kulturze „obciążenie mentalnością radzieckiego działacza”, co wywołało gorącą dyskusję. Waldemar Dąbrowski w ramach II panelu plenarnego, polemizował z Leszkiem Balcerowiczem i Jerzym Hausnerem, mówiąc, że do procesów twórczych nie da się zastosować rozwiązań rynkowych, czy biznesowych. Wskazał również na pozytywne przejawy aktywności kultury polskiej: działalność Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, sukcesy festiwalu filmowego w Gdyni, rok polski w Izraelu.

Niekiedy krytyka wyrażona na Kongresie przynosiła natychmiastowe rezultaty, jak w przypadku szybkiej reakcji władz miejskich Wrocławia, które, choć pierwotnie wycofały się z dotowania „Notatnika Teatralnego”, po upublicznieniu tej informacji na Kongresie, postanowiły przywrócić swoje wsparcie temu periodykowi. Najbardziej dobitnym stwierdzeniem, które zdominowało przekaz ostatniej sesji plenarnej, była wypowiedź Michała Zadary o pieniądzach przeznaczonych na kulturę, które są, ale… w Stadionie Narodowym. W kolejnej sesji nawiązał do tego Bartosz Szydłowski, występując w koszulce z napisem „Ludzie kultury to prawdziwa reprezentacja narodowa”. Interdyscyplinarny skład uczestników pierwszej sesji plenarnej Przestrzenie twórczości, spowodował, że nakreślono wiele inspirujących tez, wyznaczono niemało kierunków badań i dyskusji. Nie wszystkie zostały później rozwinięte, jednak mam nadzieję, że niektóre zagadnienia takie, jak np. problematyka miasta, wskazana przez Ewę Rewers, a zwłaszcza problemy średnich miast, ich kreatywności, estetyki i przestrzeni publicznej, także uwagi Piotra Piotrowskiego na temat wolności kultury i współczesnych jej problemów, które mają swoją genezę w ukrytych problemach z lat 80., zostaną jeszcze poruszone.

Strony: 1 2

1D. Hajok, Niechciany dar dla Podgórza, „Gazeta Wyborcza” (Kraków), 24.09.2009, s.1.

Ewa Wójtowicz (1975), doktor nauk humanistycznych, (UAM w Poznaniu, 2006). Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2000). Wykłada w ASP w Poznaniu oraz w WSNHiD w Poznaniu. Autorka książki Net art (Kraków 2008).

EWA WÓJTOWICZ – dr hab. nauk humanistycznych, absolwentka poznańskiej ASP. Autorka książek Net art (2008), Sztuka w kulturze postmedialnej (2016) oraz tekstów poświęconych sztuce mediów. Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Open'er Festival 2018 – legendy kontra młodzi

Wojciech Michalski

Open'er 2018, fot. M. Murawski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Światy między ludźmi

Anna Michalik

Kornel Filipowicz, „Romans prowincjonalny i inne historie”, (wybór: W. Bonowicz), Wydawnictwo Znak, 2018

Fakap Misi-Cherysi

Aleksandra Kumala

Miranda July, „Pierwszy bandzior”, tłum. Łukasz Buchalski, Wydawnictwo Pauza, 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Pojutrze

Sebastian Pytel

„Detroit. Become Human”, reż. David Cage, studio Quantic Dream (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Czarci Kamień

Monika Malessa-Drohomirecka

Monika Milewska, „Latawiec z betonu”, Wydawnictwo Mandu, Kraków 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR