Przed miesiącem w odruchu, który dobre maniery nie pozwalają mi nazwać po imieniu, zżymałem się na jakość zapełniających krakowskie ulice realizacji tzw. artystycznych, a w szczególności na intelekt analfabetów kulturowych, którzy te knoty parafują, finansują i odsłaniają. Jednym słowem żyć się odechciewa w mieście, niby jednym z najpiękniejszych w kraju, które notorycznie zapełniają nie pomniki lecz maszkary. Siłą rzeczy, lecz w oparciu o smutne fakty, sytuację niestety generalizuję dla całego kraju i powszechnej świadomości sztuki w narodzie.

Niedawno jednak dotarł do mnie w prasie codziennej pozytywny wyjątek z naszego kraju. Piotr Szwabe na jednej ze ścian bloku, w którym w latach 80. mieszkał Lech Wałęsa, namalował portret byłego przywódcy Solidarności i prezydenta. Jest to swoisty pomnik – hołd złożony bohaterowi w 25. rocznicę przyznania mu Pokojowej Nagrody Nobla.

Portret niezwykły, gigantyczny, namalowany jakby z różnokolorowego rastra, wykorzystujący estetykę ulicy i graffiti, odnajduje się w przestrzeni ponurego blokowiska. W pierwszej chwili nieczytelne, malowidło zmusza do minimalnego zastanowienia i wysiłku w interakcji z ideą. Z oddali w oczywisty sposób ukazuje znane na całym świecie oblicze.

Nie dotarły do mnie wieści o hucznym odsłonięciu monumentalnego malowidła Piotra Szwabe – decydenci cały czas przecież zajęci są ustalaniem aktualnej wizji historii i nie mieli czasu. Może i dobrze, bo dzieło ma szansę zaistnieć w świadomości zwykłych ludzi, sprowokować refleksję o wiele głębszą, nie namaszczoną fanfarami i istnieć w blokowisku a nie na salonach, tam gdzie toczy się życie większości.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

1 komentarz do artykułu “Polak potrafi…”

  1. nea

    Ciekawe wydaje się w tym kontekście, jak dzieło może funkcjonować równolegle do historycznych osiągnięć bądź przewinień osoby. Nie chcąc wnikać tutaj w dyskusję nad wkładem Wałęsy w losy naszego kraju, ciekawe jest jak powstaje mit, który niezależnie od zdobytej wiedzy historycznej rozwija się zupełnie niezależnie. Szczególnym przykładem może być np. “Che” (Ernesto Guevara). Okrutny morderca, którego mit i sława wydają się zupełnie odporne na wszelką wiedzę, którą o tym człowieku posiadamy. Osoby stają się pomnikami pewnego zjawiska, w które tak bardzo pragną wierzyć masy, że nie dopuszczają innej możliwości myślenia niż przez uwielbienie. Nie wierzą przy tym w tą konkretną osobę, lecz w mit który ona reprezentuje. Zupełnie niezależnie od stanu faktycznego. Zupełnie nie zadając pytań.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Poza słowami – Katarzyna Józefowicz

Od 30 marca do 19 maja 2019 roku

Katarzyna Józefowicz, gry, 2001–2003, tektura, papier z ulotek reklamowych, ok. 21 000 elementów, dokumentacja z 2015 roku z wystawy indywidualnej habitat w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie autorstwa B. Górki (źródło: materiały prasowe)

Zjednoczona Pangea

Od 22 marca do 9 czerwca 2019 roku

Monika Zawadzki, Karmiąca, 2014, żywica epoksydowa, akryl,. 150 x× 100 x× 214 cm, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe)

Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR