9 września w krakowskim Kinie Kijów odbyło się spotkanie autorskie z Normanem Daviesem zorganizowane przez wydawnictwo Znak, które od lat wprowadza na polski rynek księgarski kolejne publikacje autora. Rozmowę z pisarzem poprowadził red. Piotr Mucharski z „Tygodnika Powszechnego”. Było to już szóste spotkanie z cyklu zatytułowanego „Dorwać mistrza”, których celem jest prezentacja i bliższe poznanie postaci uznawanych za współczesne autorytety. Po Krystianie Lupie, prof. Andrzeju Szczekliku, prof. Barbarze Skardze, Vaclavie Havlu i ks. prof. Michale Hellerze przyszła kolej na prof. Normana Daviesa. Podobnie jak poprzednio, także tym razem obecność znakomitego gościa przyciągnęła tłumy.

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Pierwsza seria pytań skierowana do pisarza dotyczyła wspomnień o II wojnie światowej. Profesor przywołał wydarzenia z 1941r. kiedy jako dziecko był świadkiem bombardowania Manchesteru. Obraz płonącego miasta szczególnie utkwił w pamięci trzyletniego wówczas Normana Daviesa. Historyk wspominał również swą pierwszą podróż po Europie w latach 50., przekroczenie żelaznej kurtyny oraz doświadczenia w bezpośrednim zetknięciu z systemem komunistycznym. Podczas pobytu na starym kontynencie m.in. na Węgrzech prof. Davies miał okazję zweryfikować powszechne i dość naiwne sądy na temat komunizmu. W tym czasie uległ fascynacji Wschodem, zwłaszcza Rosją, ale także Polską. Wyprawa do Europy, podczas której profesor nie rozstawał się z egzemplarzem książki Zmierzch i upadek cesarstwa rzymskiego Edwarda Gibbona, wybitnego angielskiego historyka, stała się istotnym krokiem na drodze do zainteresowania historiografią.

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Kolejna seria pytań dotyczyła najnowszej książki Normana Daviesa zatytułowanej Europa Walczy 1939-1945. Nie takie proste zwycięstwo, która właśnie ukazała się w Polsce. Odpowiadając na pytanie o przyczyny powstania publikacji dotyczącej II wojny światowej profesor opowiedział o spotkaniach autorskich na temat wcześniejszej książki Powstanie’44, w trakcie których ujawniła się nie tylko niedostateczna wiedza słuchaczy o powstaniu warszawskim, ale także o całym, globalnym konflikcie. Tym samym Europa Walczy stała się próbą objaśnienia tła poszczególnych wydarzeń z lat 1939-1945, ukazania możliwie najszerszej perspektywy służącej zrozumieniu skomplikowanego obrazu II wojny światowej

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Strony: 1 2 3 4

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alojzy Gryt. Czas – okruchy, fragmenty, znaki

Od 23 listopada 2018 roku do 14 stycznia 2019 roku

Alojzy Gryt, Z serii „Krajobrazy”, 2011 papier, fot. Stanisław Sielicki (źródło: materiały prasowe organizatora)

25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima

Od 20 do 25 listopada 2018 roku

Kadr z filmu „Żółta łódź podwodna”, reż. George Dunning (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR