9 września w krakowskim Kinie Kijów odbyło się spotkanie autorskie z Normanem Daviesem zorganizowane przez wydawnictwo Znak, które od lat wprowadza na polski rynek księgarski kolejne publikacje autora. Rozmowę z pisarzem poprowadził red. Piotr Mucharski z „Tygodnika Powszechnego”. Było to już szóste spotkanie z cyklu zatytułowanego „Dorwać mistrza”, których celem jest prezentacja i bliższe poznanie postaci uznawanych za współczesne autorytety. Po Krystianie Lupie, prof. Andrzeju Szczekliku, prof. Barbarze Skardze, Vaclavie Havlu i ks. prof. Michale Hellerze przyszła kolej na prof. Normana Daviesa. Podobnie jak poprzednio, także tym razem obecność znakomitego gościa przyciągnęła tłumy.

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Pierwsza seria pytań skierowana do pisarza dotyczyła wspomnień o II wojnie światowej. Profesor przywołał wydarzenia z 1941r. kiedy jako dziecko był świadkiem bombardowania Manchesteru. Obraz płonącego miasta szczególnie utkwił w pamięci trzyletniego wówczas Normana Daviesa. Historyk wspominał również swą pierwszą podróż po Europie w latach 50., przekroczenie żelaznej kurtyny oraz doświadczenia w bezpośrednim zetknięciu z systemem komunistycznym. Podczas pobytu na starym kontynencie m.in. na Węgrzech prof. Davies miał okazję zweryfikować powszechne i dość naiwne sądy na temat komunizmu. W tym czasie uległ fascynacji Wschodem, zwłaszcza Rosją, ale także Polską. Wyprawa do Europy, podczas której profesor nie rozstawał się z egzemplarzem książki Zmierzch i upadek cesarstwa rzymskiego Edwarda Gibbona, wybitnego angielskiego historyka, stała się istotnym krokiem na drodze do zainteresowania historiografią.

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Kolejna seria pytań dotyczyła najnowszej książki Normana Daviesa zatytułowanej Europa Walczy 1939-1945. Nie takie proste zwycięstwo, która właśnie ukazała się w Polsce. Odpowiadając na pytanie o przyczyny powstania publikacji dotyczącej II wojny światowej profesor opowiedział o spotkaniach autorskich na temat wcześniejszej książki Powstanie’44, w trakcie których ujawniła się nie tylko niedostateczna wiedza słuchaczy o powstaniu warszawskim, ale także o całym, globalnym konflikcie. Tym samym Europa Walczy stała się próbą objaśnienia tła poszczególnych wydarzeń z lat 1939-1945, ukazania możliwie najszerszej perspektywy służącej zrozumieniu skomplikowanego obrazu II wojny światowej

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Spotkanie z Normanem Daviesem, Kraków 2008, fot. Joanna Sokołowska

Strony: 1 2 3 4

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Joanna Borkowska. Elementy

Od 1 marca do 6 kwietnia 2017 roku

Joanna Borkowska, Field 2013, Oil on Canvas, 100x140cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Jarodzki. Złodziej obrazów

Od 3 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Andrzej Jarodzki, „Urwać się stąd”, 2009 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR