I. PERFORMANCE

Odbiorca sztuki performance ponosi większe ryzyko, aniżeli widz dzieła filmowego czy sztuki teatralnej. W ostatnich wymienionych przypadkach możemy przygotować się na odbiór poprzez czytanie określonych publikacji, tak w przypadku akcji artystycznych do ostatniej chwili nie jesteśmy pewni całego wydarzenia. Performance należy do kategorii nielicznych sztuk, której nie da się zawrzeć w prostym schemacie. Sztuka ta sama w sobie wciąż pozostaje trudna do zdefiniowania, ponieważ każda kolejna działalność neguje istniejącą definicję. W samej naturze performance leży ciągłe przekraczanie granic. Bliska zdefiniowania wydaje się być Elisabeth Joppe, która pisze: Performance stał się pojemnym terminem nazywającym wszystkie formy oparte na akcji, na działaniu. (…) Jeśli przyjrzeć się bliżej sztuce performace to zauważymy, że u jej podstaw leży sztuka akcji. Duże znaczenie dla rozwoju performance miały prace wiedeńskiego akcjonizmu, którzy koncentrowali się na przełamywaniu najróżniejszych tabu1.

Paweł Dudziński, fot. Joanna Sokołowska

Paweł Dudziński, fot. Joanna Sokołowska

Trudność zdefiniowania leży niejako w naturze tej sztuki, która mimo to niezmiennie zachowuje podstawową zasadę sytuacji teatralnej: wykonawca – widz – przestrzeń. W Teatrze Performer Pawła Dudzińskiego te trzy elementy odgrywają znacząca rolę, mimo, że jego twórca paradoksalnie odrzuca idee teatru dramatycznego, czy też takiego do jakiego dotychczas widz był przyzwyczajony. Jednak działaniom Dudzińskiego towarzyszą procesy, które Richard Schechner uważa za właściwe przedstawieniu teatralnemu: trening, warsztaty, regularne próby, rozgrzewka, właściwe przedstawienie, okres wygasania, utrzymanie stanu gotowości. Obecność wymienionych etapów daje prawo do nazywania działalności Pawła Dudzińskiego teatrem.

Cały teatr składa się z indywidualności, którzy kształcą się w ośrodkach na całym świcie. Teatr Performer to zbiór indywidualności twórczych, którzy spotykają się w jednym określonym czasie i przestrzeni. Cały czas pracujemy nad sobą, wypełniając bagaż artystyczny. Nie robimy prób spektaklu w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, każdy robi próby sam ze sobą. Wspólne spotkanie na spektaklu jest wydarzeniem/zderzeniem – powstaje struktura zrodzona z indywidualnych treningów2.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Intuitywnych Fortalicje 2008, Zamość, fot. Joanna Sokołowska

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Intuitywnych Fortalicje 2008, Zamość, fot. Joanna Sokołowska

Drugi człon nazwy przedsięwzięcia Dudzińskiego – performer najtrafniej oddaje specyfikę działań artysty. Wczytując się w definicję performance można zauważyć, że dokładnie odzwierciedla ona praktykę teatru Pawła Dudzińskiego – teatru akcji, w którym działanie stale przekracza własne normy. Dudziński mówi: Przez zbitkę słów Teatr Performer kształtuje się przestrzeń znaczeniowa, która określa to co robimy, sztukę performance i teatr. Performer to aktor nieuzbrojony, to likwidacja przedstawienia, to procesy, które pojąć może tylko ktoś, kto odwoła się do intuicji3.

1 Ch. Blame, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2005, s. 216.
2 Rozmowa z Pawłem Dudzińskim, Zamość 10.05.2008 r.
3 Tamże.

Strony: 1 2 3 4 5

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Jerzy Nowosielski – Po śladach...

Od 25 maja do 29 lipca 2018 roku

Jerzy Nowosielski, „Chrystus Pantokrator.”, 1978, akryl na desce (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sylwester Ambroziak Mama I'm Coming Home

Od 24 maja do 4 lipca 2018 roku

Sylwester Ambroziak „Mama I'm coming home" plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 13 do 17 czerwca 2018 roku

DAGADANA, fot. Dominika Dyka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Rosołowicz – Telehydrografiki

Od 18 maja do 12 czerwca 2018 roku

Jerzy Rosołowicz – „Telehydrografiki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń niewysłowiona

Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

Od 22 maja do 5 sierpnia 2018 roku

Jerzy Sołtan, „Le repos”, 1951, kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje

Od 18 maja do 31 sierpnia 2018 roku

Wojciech Fangor, „M 43”, 1969 (źródło: materiały prasowe organizatora)

20. Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego

19 i 20 maja oraz 26 i 27 maja 2018 roku

Kościół w Zbylitowskiej Górze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Między nauką a polityką. Profesor Stanisław Kulczyński (1895–1975)

Od 15 maja do 15 lipca 2018 roku

Uroczystość wręczenia tytułu doktora honoris causa Akademii Medycznej, 1961, fot. archiwum ZniO (źródło: materiały prasowe organizatora)

Make up

Od 18 maja do 15 czerwca 2018 roku

Peleg Dishon, Ilan Yona, Merav Maroody, „Five Death Scenes”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka druku

Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Od 22 maja do 15 lipca 2018 roku

„Sztuka druku. Europejskie oficyny wydawnicze w starych drukach Biblioteki Muzeum Narodowego we Wrocławiu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR