I. PERFORMANCE

Odbiorca sztuki performance ponosi większe ryzyko, aniżeli widz dzieła filmowego czy sztuki teatralnej. W ostatnich wymienionych przypadkach możemy przygotować się na odbiór poprzez czytanie określonych publikacji, tak w przypadku akcji artystycznych do ostatniej chwili nie jesteśmy pewni całego wydarzenia. Performance należy do kategorii nielicznych sztuk, której nie da się zawrzeć w prostym schemacie. Sztuka ta sama w sobie wciąż pozostaje trudna do zdefiniowania, ponieważ każda kolejna działalność neguje istniejącą definicję. W samej naturze performance leży ciągłe przekraczanie granic. Bliska zdefiniowania wydaje się być Elisabeth Joppe, która pisze: Performance stał się pojemnym terminem nazywającym wszystkie formy oparte na akcji, na działaniu. (…) Jeśli przyjrzeć się bliżej sztuce performace to zauważymy, że u jej podstaw leży sztuka akcji. Duże znaczenie dla rozwoju performance miały prace wiedeńskiego akcjonizmu, którzy koncentrowali się na przełamywaniu najróżniejszych tabu1.

Paweł Dudziński, fot. Joanna Sokołowska

Paweł Dudziński, fot. Joanna Sokołowska

Trudność zdefiniowania leży niejako w naturze tej sztuki, która mimo to niezmiennie zachowuje podstawową zasadę sytuacji teatralnej: wykonawca – widz – przestrzeń. W Teatrze Performer Pawła Dudzińskiego te trzy elementy odgrywają znacząca rolę, mimo, że jego twórca paradoksalnie odrzuca idee teatru dramatycznego, czy też takiego do jakiego dotychczas widz był przyzwyczajony. Jednak działaniom Dudzińskiego towarzyszą procesy, które Richard Schechner uważa za właściwe przedstawieniu teatralnemu: trening, warsztaty, regularne próby, rozgrzewka, właściwe przedstawienie, okres wygasania, utrzymanie stanu gotowości. Obecność wymienionych etapów daje prawo do nazywania działalności Pawła Dudzińskiego teatrem.

Cały teatr składa się z indywidualności, którzy kształcą się w ośrodkach na całym świcie. Teatr Performer to zbiór indywidualności twórczych, którzy spotykają się w jednym określonym czasie i przestrzeni. Cały czas pracujemy nad sobą, wypełniając bagaż artystyczny. Nie robimy prób spektaklu w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, każdy robi próby sam ze sobą. Wspólne spotkanie na spektaklu jest wydarzeniem/zderzeniem – powstaje struktura zrodzona z indywidualnych treningów2.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Intuitywnych Fortalicje 2008, Zamość, fot. Joanna Sokołowska

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Intuitywnych Fortalicje 2008, Zamość, fot. Joanna Sokołowska

Drugi człon nazwy przedsięwzięcia Dudzińskiego – performer najtrafniej oddaje specyfikę działań artysty. Wczytując się w definicję performance można zauważyć, że dokładnie odzwierciedla ona praktykę teatru Pawła Dudzińskiego – teatru akcji, w którym działanie stale przekracza własne normy. Dudziński mówi: Przez zbitkę słów Teatr Performer kształtuje się przestrzeń znaczeniowa, która określa to co robimy, sztukę performance i teatr. Performer to aktor nieuzbrojony, to likwidacja przedstawienia, to procesy, które pojąć może tylko ktoś, kto odwoła się do intuicji3.

1 Ch. Blame, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2005, s. 216.
2 Rozmowa z Pawłem Dudzińskim, Zamość 10.05.2008 r.
3 Tamże.

Strony: 1 2 3 4 5

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR