„Czarny poniedziałek” na Wall Street u niejednego obywatela polskiej rzeczywistości wzbudził wątpliwości i pytania: „co dalej robić ze swoimi oszczędnościami?”. Czy Klemm z myślą o wspomnianych obywatelach przygotował przedstawienie Bertolta Brechta Piekarnia w Starym Teatrze w Krakowie?

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Oglądając Piekarnię nieustannie pojawia się pytanie o deja vu. Ale czy aby na pewno jest to deja vu -  w końcu to co dostrzegamy układa nam się w jeden realny i namacalny obraz. Można powiedzieć, że  w mniejszym lub większym stopniu jest powtórką z „czarnego poniedziałku”.

Nie ulega wątpliwości, że premiera Piekarni wpasowała się w odpowiedni moment dziejowy. Sztuka powstała u progu wielkiego kryzysu gospodarczego. Dzisiaj, kiedy sytuację na giełdzie porównuje się do kryzysu lat 20 XIX w., sztuka wydaje się  być bardziej aktualna aniżeli kiedykolwiek wcześniej.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Historia wdowy Queck (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) jest „narzędziem”, którym posługuje się Brecht (i Klemm również) aby opisać brutalną rzeczywistość, rządzoną przez politykę pieniądza. Wdowa Queck to matka samotnie wychowująca pięcioro dzieci. Pracuje u piekarza Meiningerowi (Zbigniew W. Kaleta), który nie omieszka jej oszukiwać, w celu wzbogacenia czy to oszczędzenia każdego grosza. Przychodzi jednak dzień kiedy sam nie mogąc poradzić sobie ze swoimi długami wyrzuca wdowę Queck wraz z dziećmi z mieszkania.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Postać piekarza staje się uosobieniem człowieka bliskiego współczesnym czasom, człowieka goniącego za szybkim i łatwym wzbogaceniem się kosztem innych – „po trupach do celu”. Jego ofiarą nie pozostaje jedynie wdowa, ale również silni i zdrowi mężczyźni (Marcin Kalisz, Grzegorz Grabowski, Krzysztof Wieszczek), co nie tylko słychać ale również widać, gotowi do najcięższej pracy za grosz. Brecht – socjolog w teatrze życia – posługuje się indywidualną tragedią w celu sięgnięcia po wnikliwy opis problemów społecznych. Odwołanie się do szerszego kontekstu społecznego wyraźnie widać w interpretacji Wojtka Klemma.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Wdowa Queck wplątana w maszynę zależności finansowych, niebagatelnych pożyczek i ogromnych długów – zostaje wybrana do tego by za owe długi zapłacić najwyższą cenę – życie. Dlaczego akurat wdowa Queck, kobieta ledwo wiążąca koniec z końcem? Meininger, który musiał ratować swoja kamienicę przed agentem nieruchomości Flammem (Adam Nawojczyk), „został zmuszony” do wyrzucenia wdowy na bruk.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Agent nieruchomości, natomiast ratując swój majątek przed krachem na światowych rynkach, żąda od wszystkich swych dłużników natychmiastowej spłaty, w tym od Meiningera. W tej całej machinie, kierowanej przez pieniądz, pojawia się gazeciarz Meyer (Błażej Peszek) jedyna postać, która wyciąga dłoń w kierunku wdowy Queck. Budząca się iskierka wiary w sprawiedliwość świata, szybko zostaje przygaszona przez Klemma. Waszington Meyer za próbę pomocy wdowie płaci nie tylko utratą pracy ale i życiem, ginąc z rąk policjanta (Bogdan Brzyski).

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wschód Kultury / Inny Wymiar

Od 30 sierpnia do 2 września 2018 roku

Hubert Czerepok, „Początek III”, 2017, instalacja trzykanałowa, 22 min 30 s, Galeria Arsenał (źródło: materiały prasowe organizatora)

XLIII Muzyka w Starym Krakowie

Od 15 do 31 sierpnia 2018 roku

Sinfonietta Cracovia, fot. Michał Mąsior (źródło: materiały prasowe organizatora)

Literacki Sopot 2018

Od 16 do 19 sierpnia 2018 roku

„Literacki Sopot 2018” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakow Live Festival

17, 18 sierpnia 2018 roku

Kendrick Lamar (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wiatr czasu Retrospektywa Eimutisa Markunasa

Od 17 sierpnia do 7 października 2018 roku

Eimutis Markunas, „Pełnia księżyca”, 2012 (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Przychodzimy...Odchodzimy... – Wystawa zbiorowa

Od 11 do 31 sierpnia 2018 roku

Piotr Krzymowski Wyszukiwarki

Od 14 sierpnia do 2 października 2018 roku

Piotr Krzymowski, „Wyszukiwarki”, CSW Znaki Czasu w Toruniu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Kinga Popiela (promocjantka): Hylemorfizm

Od 10 sierpnia do 2 września 2018 roku

Kinga Popiela, „Hylemorfizm”, Galeria Ring w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wiktor Stribog. Sny o byciu zjedzonym

Od 28 lipca do 7 września 2018 roku

Wiktor Stribog, „Sny o byciu zjedzonym” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakowski Hejnał Wolności: Kopiec pamięci

Od 5 sierpnia 2018 roku do 27 stycznia 2019 roku

„Sypanie Kopca Piłsudskiego”, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR