„Czarny poniedziałek” na Wall Street u niejednego obywatela polskiej rzeczywistości wzbudził wątpliwości i pytania: „co dalej robić ze swoimi oszczędnościami?”. Czy Klemm z myślą o wspomnianych obywatelach przygotował przedstawienie Bertolta Brechta Piekarnia w Starym Teatrze w Krakowie?

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Oglądając Piekarnię nieustannie pojawia się pytanie o deja vu. Ale czy aby na pewno jest to deja vu -  w końcu to co dostrzegamy układa nam się w jeden realny i namacalny obraz. Można powiedzieć, że  w mniejszym lub większym stopniu jest powtórką z „czarnego poniedziałku”.

Nie ulega wątpliwości, że premiera Piekarni wpasowała się w odpowiedni moment dziejowy. Sztuka powstała u progu wielkiego kryzysu gospodarczego. Dzisiaj, kiedy sytuację na giełdzie porównuje się do kryzysu lat 20 XIX w., sztuka wydaje się  być bardziej aktualna aniżeli kiedykolwiek wcześniej.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Historia wdowy Queck (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) jest „narzędziem”, którym posługuje się Brecht (i Klemm również) aby opisać brutalną rzeczywistość, rządzoną przez politykę pieniądza. Wdowa Queck to matka samotnie wychowująca pięcioro dzieci. Pracuje u piekarza Meiningerowi (Zbigniew W. Kaleta), który nie omieszka jej oszukiwać, w celu wzbogacenia czy to oszczędzenia każdego grosza. Przychodzi jednak dzień kiedy sam nie mogąc poradzić sobie ze swoimi długami wyrzuca wdowę Queck wraz z dziećmi z mieszkania.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Postać piekarza staje się uosobieniem człowieka bliskiego współczesnym czasom, człowieka goniącego za szybkim i łatwym wzbogaceniem się kosztem innych – „po trupach do celu”. Jego ofiarą nie pozostaje jedynie wdowa, ale również silni i zdrowi mężczyźni (Marcin Kalisz, Grzegorz Grabowski, Krzysztof Wieszczek), co nie tylko słychać ale również widać, gotowi do najcięższej pracy za grosz. Brecht – socjolog w teatrze życia – posługuje się indywidualną tragedią w celu sięgnięcia po wnikliwy opis problemów społecznych. Odwołanie się do szerszego kontekstu społecznego wyraźnie widać w interpretacji Wojtka Klemma.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Wdowa Queck wplątana w maszynę zależności finansowych, niebagatelnych pożyczek i ogromnych długów – zostaje wybrana do tego by za owe długi zapłacić najwyższą cenę – życie. Dlaczego akurat wdowa Queck, kobieta ledwo wiążąca koniec z końcem? Meininger, który musiał ratować swoja kamienicę przed agentem nieruchomości Flammem (Adam Nawojczyk), „został zmuszony” do wyrzucenia wdowy na bruk.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Agent nieruchomości, natomiast ratując swój majątek przed krachem na światowych rynkach, żąda od wszystkich swych dłużników natychmiastowej spłaty, w tym od Meiningera. W tej całej machinie, kierowanej przez pieniądz, pojawia się gazeciarz Meyer (Błażej Peszek) jedyna postać, która wyciąga dłoń w kierunku wdowy Queck. Budząca się iskierka wiary w sprawiedliwość świata, szybko zostaje przygaszona przez Klemma. Waszington Meyer za próbę pomocy wdowie płaci nie tylko utratą pracy ale i życiem, ginąc z rąk policjanta (Bogdan Brzyski).

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR