„Czarny poniedziałek” na Wall Street u niejednego obywatela polskiej rzeczywistości wzbudził wątpliwości i pytania: „co dalej robić ze swoimi oszczędnościami?”. Czy Klemm z myślą o wspomnianych obywatelach przygotował przedstawienie Bertolta Brechta Piekarnia w Starym Teatrze w Krakowie?

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Oglądając Piekarnię nieustannie pojawia się pytanie o deja vu. Ale czy aby na pewno jest to deja vu -  w końcu to co dostrzegamy układa nam się w jeden realny i namacalny obraz. Można powiedzieć, że  w mniejszym lub większym stopniu jest powtórką z „czarnego poniedziałku”.

Nie ulega wątpliwości, że premiera Piekarni wpasowała się w odpowiedni moment dziejowy. Sztuka powstała u progu wielkiego kryzysu gospodarczego. Dzisiaj, kiedy sytuację na giełdzie porównuje się do kryzysu lat 20 XIX w., sztuka wydaje się  być bardziej aktualna aniżeli kiedykolwiek wcześniej.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Historia wdowy Queck (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) jest „narzędziem”, którym posługuje się Brecht (i Klemm również) aby opisać brutalną rzeczywistość, rządzoną przez politykę pieniądza. Wdowa Queck to matka samotnie wychowująca pięcioro dzieci. Pracuje u piekarza Meiningerowi (Zbigniew W. Kaleta), który nie omieszka jej oszukiwać, w celu wzbogacenia czy to oszczędzenia każdego grosza. Przychodzi jednak dzień kiedy sam nie mogąc poradzić sobie ze swoimi długami wyrzuca wdowę Queck wraz z dziećmi z mieszkania.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Postać piekarza staje się uosobieniem człowieka bliskiego współczesnym czasom, człowieka goniącego za szybkim i łatwym wzbogaceniem się kosztem innych – „po trupach do celu”. Jego ofiarą nie pozostaje jedynie wdowa, ale również silni i zdrowi mężczyźni (Marcin Kalisz, Grzegorz Grabowski, Krzysztof Wieszczek), co nie tylko słychać ale również widać, gotowi do najcięższej pracy za grosz. Brecht – socjolog w teatrze życia – posługuje się indywidualną tragedią w celu sięgnięcia po wnikliwy opis problemów społecznych. Odwołanie się do szerszego kontekstu społecznego wyraźnie widać w interpretacji Wojtka Klemma.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Wdowa Queck wplątana w maszynę zależności finansowych, niebagatelnych pożyczek i ogromnych długów – zostaje wybrana do tego by za owe długi zapłacić najwyższą cenę – życie. Dlaczego akurat wdowa Queck, kobieta ledwo wiążąca koniec z końcem? Meininger, który musiał ratować swoja kamienicę przed agentem nieruchomości Flammem (Adam Nawojczyk), „został zmuszony” do wyrzucenia wdowy na bruk.

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

„Piekarnia”, fot.Bartłomiej Sowa

Agent nieruchomości, natomiast ratując swój majątek przed krachem na światowych rynkach, żąda od wszystkich swych dłużników natychmiastowej spłaty, w tym od Meiningera. W tej całej machinie, kierowanej przez pieniądz, pojawia się gazeciarz Meyer (Błażej Peszek) jedyna postać, która wyciąga dłoń w kierunku wdowy Queck. Budząca się iskierka wiary w sprawiedliwość świata, szybko zostaje przygaszona przez Klemma. Waszington Meyer za próbę pomocy wdowie płaci nie tylko utratą pracy ale i życiem, ginąc z rąk policjanta (Bogdan Brzyski).

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody

Od 10 lutego do 21 maja 2017 roku

Marek Włodarski, „Pejzaż biologiczny”, 1930 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Zbierski. Push the sky away

Od 10 lutego do 3 marca 2017 roku

„Push the sky away”, fot. Piotr Zbierski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Rogulus Rogulski. Mu(e)seum. Dwie strzałki czasu

Od 4 lutego do 3 maja 2017 roku

Marek Rogulski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR