Temat figur artystycznych podobnie jak sama sztuka jest otwarty i niezdefiniowany. Sztuka ma nieskończenie wiele oblicz i każdemu kojarzy się z czymś innym. Podobnie z figurami artystycznymi. Performerzy, rzeźbiarze, muzycy, mianują siebie figurami artystycznymi, choć nikt jeszcze wyraźnie nie określił kierunku. Osobiście uważam, że figurami artystycznymi, można nazywać twórców, świadomie przekraczających, narzucony przez społeczeństwo kanon zewnętrznego wyglądu. Bazując na kostiumie, makijażu, tatuażu, implantach i chirurgicznych ingerencjach, artyści proponują własną estetykę nowego indywiduum. Zgodnie z hasłem fluxusu, życie jest sztuką a sztuka życiem, konsekwentnie utożsamiają się z narzuconą sobie rolą, którą odgrywają zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, na co dzień i od święta. Korzystając ze statusu wyłącznej odrębności, walczą o prawo powszechnej akceptacji różnicy, o równouprawnienie homoseksualistów, hermafrodytów, transseksualistów, o swobodę eksponowania nagości, o feminizm, powszechną tolerancję i życie bez przemocy.

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Pochodzące od performance’u, zjawisko figur artystycznych w sztukach pięknych, zaistniało w połowie lat 60. Prekursorskie, kontrowersyjne, szokujące akcje, takich twórców jak: Valie Export, Peter Weibel, Gilbert i Georg, Orlan, przyczyniły się do przekształceń nie tylko na płaszczyźnie sztuki. Peter Weibel, współkreator Valie Export jako figury artystycznej, tak definiował ówczesne idee: Naszym sloganem była równość jako forma jakości. Płcie powinny być sobie równe, także indywidua muszą być sobie równe. Chciałem dotrzeć do indywidualistów po to, by wzmocnić ich równość. Uważam, że jest to zadanie sztuki.1 Peter Weibel, uprawiający sztukę krytyczną, polityczną i społeczną jest zdania, że w latach 60. artyści swymi wystąpieniami zmienili świat: Ludzie, z którymi wspólnie walczyłem, zmienili sztukę zdecydowanie. Dziś malarze malują inaczej. Właściwie, jeśli chodzi o sztukę, dokonaliśmy przekształceń w każdym kierunku i na wszystkich płaszczyznach. Ale wraz ze sztuką zmieniło się społeczeństwo. Obecnie wszyscy jesteśmy zgodni, co do tego, że Europa potrzebuje zaawansowanej demokracji.2 Do historii przeszły akcje Petera Weibla i Valie Export: Tapp und Tastkino3 z 1968 roku, oraz  Aus der Mappe der Hundigkeit4 z 1969 roku. Artyści nawoływali do odrzucenia seksualnego tabu, związanego z niewolniczym podporządkowaniem kobiety mężczyźnie. Również performance Valie Export Aktionshose: Genitalpanik5 z 1968 roku, postawił pod znakiem zapytania determinację płciową kobiet. Wymyślona przez Weibla nazwa Valie Export, miała być parodią amerykańskiego gwiazdorstwa.

1 Prawo do suwerenności, ”Arteon”, nr 8/2004, str. 19.
2 Ibidem.
3 http://dreher.netzliteratur.net/2_Export.pdf
4 http://www.medienkunstnetz.de/werke/mappe-der-hundigkeit/
5 http://www.kunstmagazinberlin.de/0803/art_tabu.shtml

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR