Temat figur artystycznych podobnie jak sama sztuka jest otwarty i niezdefiniowany. Sztuka ma nieskończenie wiele oblicz i każdemu kojarzy się z czymś innym. Podobnie z figurami artystycznymi. Performerzy, rzeźbiarze, muzycy, mianują siebie figurami artystycznymi, choć nikt jeszcze wyraźnie nie określił kierunku. Osobiście uważam, że figurami artystycznymi, można nazywać twórców, świadomie przekraczających, narzucony przez społeczeństwo kanon zewnętrznego wyglądu. Bazując na kostiumie, makijażu, tatuażu, implantach i chirurgicznych ingerencjach, artyści proponują własną estetykę nowego indywiduum. Zgodnie z hasłem fluxusu, życie jest sztuką a sztuka życiem, konsekwentnie utożsamiają się z narzuconą sobie rolą, którą odgrywają zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, na co dzień i od święta. Korzystając ze statusu wyłącznej odrębności, walczą o prawo powszechnej akceptacji różnicy, o równouprawnienie homoseksualistów, hermafrodytów, transseksualistów, o swobodę eksponowania nagości, o feminizm, powszechną tolerancję i życie bez przemocy.

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Pochodzące od performance’u, zjawisko figur artystycznych w sztukach pięknych, zaistniało w połowie lat 60. Prekursorskie, kontrowersyjne, szokujące akcje, takich twórców jak: Valie Export, Peter Weibel, Gilbert i Georg, Orlan, przyczyniły się do przekształceń nie tylko na płaszczyźnie sztuki. Peter Weibel, współkreator Valie Export jako figury artystycznej, tak definiował ówczesne idee: Naszym sloganem była równość jako forma jakości. Płcie powinny być sobie równe, także indywidua muszą być sobie równe. Chciałem dotrzeć do indywidualistów po to, by wzmocnić ich równość. Uważam, że jest to zadanie sztuki.1 Peter Weibel, uprawiający sztukę krytyczną, polityczną i społeczną jest zdania, że w latach 60. artyści swymi wystąpieniami zmienili świat: Ludzie, z którymi wspólnie walczyłem, zmienili sztukę zdecydowanie. Dziś malarze malują inaczej. Właściwie, jeśli chodzi o sztukę, dokonaliśmy przekształceń w każdym kierunku i na wszystkich płaszczyznach. Ale wraz ze sztuką zmieniło się społeczeństwo. Obecnie wszyscy jesteśmy zgodni, co do tego, że Europa potrzebuje zaawansowanej demokracji.2 Do historii przeszły akcje Petera Weibla i Valie Export: Tapp und Tastkino3 z 1968 roku, oraz  Aus der Mappe der Hundigkeit4 z 1969 roku. Artyści nawoływali do odrzucenia seksualnego tabu, związanego z niewolniczym podporządkowaniem kobiety mężczyźnie. Również performance Valie Export Aktionshose: Genitalpanik5 z 1968 roku, postawił pod znakiem zapytania determinację płciową kobiet. Wymyślona przez Weibla nazwa Valie Export, miała być parodią amerykańskiego gwiazdorstwa.

1 Prawo do suwerenności, ”Arteon”, nr 8/2004, str. 19.
2 Ibidem.
3 http://dreher.netzliteratur.net/2_Export.pdf
4 http://www.medienkunstnetz.de/werke/mappe-der-hundigkeit/
5 http://www.kunstmagazinberlin.de/0803/art_tabu.shtml

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR