Temat figur artystycznych podobnie jak sama sztuka jest otwarty i niezdefiniowany. Sztuka ma nieskończenie wiele oblicz i każdemu kojarzy się z czymś innym. Podobnie z figurami artystycznymi. Performerzy, rzeźbiarze, muzycy, mianują siebie figurami artystycznymi, choć nikt jeszcze wyraźnie nie określił kierunku. Osobiście uważam, że figurami artystycznymi, można nazywać twórców, świadomie przekraczających, narzucony przez społeczeństwo kanon zewnętrznego wyglądu. Bazując na kostiumie, makijażu, tatuażu, implantach i chirurgicznych ingerencjach, artyści proponują własną estetykę nowego indywiduum. Zgodnie z hasłem fluxusu, życie jest sztuką a sztuka życiem, konsekwentnie utożsamiają się z narzuconą sobie rolą, którą odgrywają zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, na co dzień i od święta. Korzystając ze statusu wyłącznej odrębności, walczą o prawo powszechnej akceptacji różnicy, o równouprawnienie homoseksualistów, hermafrodytów, transseksualistów, o swobodę eksponowania nagości, o feminizm, powszechną tolerancję i życie bez przemocy.

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Alexandra Fly, walking performance, Art Forum Berlin, 2007, fot. Eva Moll

Pochodzące od performance’u, zjawisko figur artystycznych w sztukach pięknych, zaistniało w połowie lat 60. Prekursorskie, kontrowersyjne, szokujące akcje, takich twórców jak: Valie Export, Peter Weibel, Gilbert i Georg, Orlan, przyczyniły się do przekształceń nie tylko na płaszczyźnie sztuki. Peter Weibel, współkreator Valie Export jako figury artystycznej, tak definiował ówczesne idee: Naszym sloganem była równość jako forma jakości. Płcie powinny być sobie równe, także indywidua muszą być sobie równe. Chciałem dotrzeć do indywidualistów po to, by wzmocnić ich równość. Uważam, że jest to zadanie sztuki.1 Peter Weibel, uprawiający sztukę krytyczną, polityczną i społeczną jest zdania, że w latach 60. artyści swymi wystąpieniami zmienili świat: Ludzie, z którymi wspólnie walczyłem, zmienili sztukę zdecydowanie. Dziś malarze malują inaczej. Właściwie, jeśli chodzi o sztukę, dokonaliśmy przekształceń w każdym kierunku i na wszystkich płaszczyznach. Ale wraz ze sztuką zmieniło się społeczeństwo. Obecnie wszyscy jesteśmy zgodni, co do tego, że Europa potrzebuje zaawansowanej demokracji.2 Do historii przeszły akcje Petera Weibla i Valie Export: Tapp und Tastkino3 z 1968 roku, oraz  Aus der Mappe der Hundigkeit4 z 1969 roku. Artyści nawoływali do odrzucenia seksualnego tabu, związanego z niewolniczym podporządkowaniem kobiety mężczyźnie. Również performance Valie Export Aktionshose: Genitalpanik5 z 1968 roku, postawił pod znakiem zapytania determinację płciową kobiet. Wymyślona przez Weibla nazwa Valie Export, miała być parodią amerykańskiego gwiazdorstwa.

1 Prawo do suwerenności, ”Arteon”, nr 8/2004, str. 19.
2 Ibidem.
3 http://dreher.netzliteratur.net/2_Export.pdf
4 http://www.medienkunstnetz.de/werke/mappe-der-hundigkeit/
5 http://www.kunstmagazinberlin.de/0803/art_tabu.shtml

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

„Akcja Lublin! Rozdział 1”, Galeria Labirynt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR