Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie1.
Zbigniew Herbert

Zamiast systemu hermeneutycznego, potrzebujemy erotyzmu w kontakcie ze sztuką2.
Susan Sontag

Pierwotne znaczenie terminu kontestacja wywodzi się ze średniowiecznej scholastyki. Oznaczało ścieranie się różnorodnych poglądów, dysputę i uzgadnianie argumentów. Współcześnie bywa pomocny w opisie wielowymiarowych procesów zachodzących w społeczeństwie. Renesans jego użycia nastąpił po 1968 roku, w obliczu wydarzeń paryskiego maja i wystąpień młodych ludzi buntujących się wobec skostniałego systemu i uciążliwej tradycji3. Kontestacja podobnie jak sztuka, która nigdy nie może być rozpatrywana w oderwaniu od swojego widza, ma źródła w społeczeństwie.

Futuryści: Luigi Russolo, Carlo Carra, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini
Futuryści: Luigi Russolo, Carlo Carra, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini

Niezbywalną cechą kontestacji jest przyrodzony, głęboko osadzony w doznaniach i uczuciach, bunt. Ma charakter irracjonalny aby nie powiedzieć schizofreniczny, ponieważ kontestator najpierw neguje, a dopiero później dokonuje refleksji. Dezaprobata wynika z intuicyjnego oglądu świata. Dlatego w powszechnym przekonaniu istnieje mit, jakoby buntownik nie miał wiele do zaoferowania w akcie destrukcji. Ale przecież nade wszystko kontestacja jest wyzwaniem, a za heroicznie romantyczną odwagę można zapłacić wysoką cenę.

Buntownik demonstracyjnie narusza panujące normy i wyróżnia go negatywny stosunek do wartości i prawd wyznawanych przez większość. Efekty są tyle ważne co nieprzewidywalne. Dla prowodyra będzie to sposób na wyzwolenie i manifestację poglądów, dla widza indywidualna refleksja, o tyle ciekawa, że niekalkulowana przez autora. Kontestator nie udziela odpowiedzi lecz indaguje. Jeżeli pytanie jest ciekawe i postawione w odpowiednim czasie wywiąże się interesujący dialog.

1 Rozmowa Adama Michnika ze Zbigniewem Herbertem, „Krytyka”, 1981 nr 8

2 S. Sontag, Przeciw interpretacji, „Literatura na świecie”, 1979, nr 9.

3 T. Paleczny, Kontestacja: formy buntu we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1997, s. 3.

Strony: 1 2 3 4 5 6

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady

Od 22 kwietnia do 29 lipca 2018 roku

Tadeusz Brzozowski, „Spisa”, 1984, olej, płótno, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. IN OUT Festival Taniec/Obraz

Od 20 do 22 kwietnia 2018 roku

César Brodermann „Are you holding me, or am I holding myself?”, USA 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Weekend Księgarń Kameralnych

Od 20 do 23 kwietnia 2018 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Projekt wystawienniczy Buddyzm

Od 15 kwietnia do 26 sierpnia 2018 roku

„Fudō Myōō”, Yamada Goro (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR