Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie1.
Zbigniew Herbert

Zamiast systemu hermeneutycznego, potrzebujemy erotyzmu w kontakcie ze sztuką2.
Susan Sontag

Pierwotne znaczenie terminu kontestacja wywodzi się ze średniowiecznej scholastyki. Oznaczało ścieranie się różnorodnych poglądów, dysputę i uzgadnianie argumentów. Współcześnie bywa pomocny w opisie wielowymiarowych procesów zachodzących w społeczeństwie. Renesans jego użycia nastąpił po 1968 roku, w obliczu wydarzeń paryskiego maja i wystąpień młodych ludzi buntujących się wobec skostniałego systemu i uciążliwej tradycji3. Kontestacja podobnie jak sztuka, która nigdy nie może być rozpatrywana w oderwaniu od swojego widza, ma źródła w społeczeństwie.

Futuryści: Luigi Russolo, Carlo Carra, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini
Futuryści: Luigi Russolo, Carlo Carra, F. T. Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini

Niezbywalną cechą kontestacji jest przyrodzony, głęboko osadzony w doznaniach i uczuciach, bunt. Ma charakter irracjonalny aby nie powiedzieć schizofreniczny, ponieważ kontestator najpierw neguje, a dopiero później dokonuje refleksji. Dezaprobata wynika z intuicyjnego oglądu świata. Dlatego w powszechnym przekonaniu istnieje mit, jakoby buntownik nie miał wiele do zaoferowania w akcie destrukcji. Ale przecież nade wszystko kontestacja jest wyzwaniem, a za heroicznie romantyczną odwagę można zapłacić wysoką cenę.

Buntownik demonstracyjnie narusza panujące normy i wyróżnia go negatywny stosunek do wartości i prawd wyznawanych przez większość. Efekty są tyle ważne co nieprzewidywalne. Dla prowodyra będzie to sposób na wyzwolenie i manifestację poglądów, dla widza indywidualna refleksja, o tyle ciekawa, że niekalkulowana przez autora. Kontestator nie udziela odpowiedzi lecz indaguje. Jeżeli pytanie jest ciekawe i postawione w odpowiednim czasie wywiąże się interesujący dialog.

1 Rozmowa Adama Michnika ze Zbigniewem Herbertem, „Krytyka”, 1981 nr 8

2 S. Sontag, Przeciw interpretacji, „Literatura na świecie”, 1979, nr 9.

3 T. Paleczny, Kontestacja: formy buntu we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1997, s. 3.

Strony: 1 2 3 4 5 6

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR