Od 22 września tego roku do 23 stycznia roku 2005 w muzeum sztuki teraźniejszej  „Hamburger Bahnhof” w Berlinie wystawiany jest prywatny zbiór Friedricha Christiana Flicka, kolekcjonera sztuki aktualnej. Zbiór ten zajmuje całość powierzchni muzeum, ok. 10.000 m2 włącznie z przylegającymi do niego halami tzw. Rieckhallen i stanowi jeden z najbardziej znaczących na świecie. Cały zbiór Flicka liczy ok. 2 tys. dzieł 150 artystów, wśród których przeważającą liczbę stanowią artyści europejscy oraz północno-amerykańscy. Prezentowanych na tej pierwszej „wystawie specjalnej” jest ok. 400 dzieł.

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985 © VG Bild Kunst, Bonn 2004 Foto: A. Burger, Zürich]

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985
© VG Bild Kunst, Bonn 2004
Foto: A. Burger, Zürich]

Można się tutaj zetknąć z nazwiskami takimi jak Alberto Giacometti, Bruce Nauman, Martin Kippenberger i Franz West, Luc Tuymans, Cindy Sherman oraz Pipilotti Rist, Jest to tylko mała garstka spośród wielu artystek i artystów. Wystawa koncentruje się przede wszystkim na sztuce ostatniego dziesięciolecia 20-tego wieku idąc w kierunku wieku 21-ego. Jej kuratorem jest kierownik muzeum Eugen Blume. Prezentowane, przeważnie o dużym formacie dzieła zawierają w sobie wszystkie media artystyczne od szkicu, grafiki, malarstwa, poprzez rzeźby, environment, fotografie, video po film. W dziedzinie fotografii znajdują się tam prace artystów takich jak np. Albert Renger-Patzsch, Walker Evans, Alfred Stieglitz lub Cindy Sherman i innych.

Wystawa jest podzielona na 18 działów tematycznych. Centrum zbioru stanowi jeden z najbardziej znaczących, współcześnie żyjących artystów – Amerykanin Bruce Nauman. Sąsiadująca z halą historyczną tzw. Kleihueshalle jest całkowicie temu artyście poświęcona. Tutaj zgromadzone są dzieła, które rozprawiają się z egzystencjalnymi aspektami bycia człowiekiem. Wąskie korytarze służą jako rzeźby, miedzy którymi można przechodzić, i w których można doświadczyć duchowo i cieleśnie samego siebie. Wszystkie te dzieła stanowią jedną całą prace i noszą tytuł„Patrial Truth”(1997). Przestrzenna dezorientacja i klaustrofobiczne doświadczenie przestrzeni są precyzyjnie wyliczone, a asocjacja z kontrolą, nadzorem prowokowana poprzez czarno-białe monitory: odwiedzający widzi siebie samego na monitorze, ale im bardziej się do monitora zbliża, obraz swój traci.

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

Tematem prac Bruce Nauman jest też „człowiek jako surowiec”. Prace te znajdują się w dziale o nazwie Rohmaterial (surowiec). Inni artyści to Paul McCarthy, Jason Rhoades, Rodney Graham, Peter Fischli/David Weiss lub Stan Douglas.

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004 © Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004
© Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

Jason Rhoades zestawił w sali historycznej muzeum, składające się z wielu części instalacje, które jako całość tworzą duże otoczenie (environment). W hali tej wystawiona jest poza tym duża video- rzeźba amerykańskiego artysty Paul McCarthy, której tematem jest przemoc oraz seksualność.

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991 © Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon Foto: R. März, Berlin]

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991
© Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon
Foto: R. März, Berlin]

Tym centralnie inscenizowanym pracom towarzyszą miedzy innymi dzieła Francis Picabia, Richard Prince i Duane Hanson.

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR