Od 22 września tego roku do 23 stycznia roku 2005 w muzeum sztuki teraźniejszej  „Hamburger Bahnhof” w Berlinie wystawiany jest prywatny zbiór Friedricha Christiana Flicka, kolekcjonera sztuki aktualnej. Zbiór ten zajmuje całość powierzchni muzeum, ok. 10.000 m2 włącznie z przylegającymi do niego halami tzw. Rieckhallen i stanowi jeden z najbardziej znaczących na świecie. Cały zbiór Flicka liczy ok. 2 tys. dzieł 150 artystów, wśród których przeważającą liczbę stanowią artyści europejscy oraz północno-amerykańscy. Prezentowanych na tej pierwszej „wystawie specjalnej” jest ok. 400 dzieł.

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985 © VG Bild Kunst, Bonn 2004 Foto: A. Burger, Zürich]

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985
© VG Bild Kunst, Bonn 2004
Foto: A. Burger, Zürich]

Można się tutaj zetknąć z nazwiskami takimi jak Alberto Giacometti, Bruce Nauman, Martin Kippenberger i Franz West, Luc Tuymans, Cindy Sherman oraz Pipilotti Rist, Jest to tylko mała garstka spośród wielu artystek i artystów. Wystawa koncentruje się przede wszystkim na sztuce ostatniego dziesięciolecia 20-tego wieku idąc w kierunku wieku 21-ego. Jej kuratorem jest kierownik muzeum Eugen Blume. Prezentowane, przeważnie o dużym formacie dzieła zawierają w sobie wszystkie media artystyczne od szkicu, grafiki, malarstwa, poprzez rzeźby, environment, fotografie, video po film. W dziedzinie fotografii znajdują się tam prace artystów takich jak np. Albert Renger-Patzsch, Walker Evans, Alfred Stieglitz lub Cindy Sherman i innych.

Wystawa jest podzielona na 18 działów tematycznych. Centrum zbioru stanowi jeden z najbardziej znaczących, współcześnie żyjących artystów – Amerykanin Bruce Nauman. Sąsiadująca z halą historyczną tzw. Kleihueshalle jest całkowicie temu artyście poświęcona. Tutaj zgromadzone są dzieła, które rozprawiają się z egzystencjalnymi aspektami bycia człowiekiem. Wąskie korytarze służą jako rzeźby, miedzy którymi można przechodzić, i w których można doświadczyć duchowo i cieleśnie samego siebie. Wszystkie te dzieła stanowią jedną całą prace i noszą tytuł„Patrial Truth”(1997). Przestrzenna dezorientacja i klaustrofobiczne doświadczenie przestrzeni są precyzyjnie wyliczone, a asocjacja z kontrolą, nadzorem prowokowana poprzez czarno-białe monitory: odwiedzający widzi siebie samego na monitorze, ale im bardziej się do monitora zbliża, obraz swój traci.

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

Tematem prac Bruce Nauman jest też „człowiek jako surowiec”. Prace te znajdują się w dziale o nazwie Rohmaterial (surowiec). Inni artyści to Paul McCarthy, Jason Rhoades, Rodney Graham, Peter Fischli/David Weiss lub Stan Douglas.

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004 © Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004
© Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

Jason Rhoades zestawił w sali historycznej muzeum, składające się z wielu części instalacje, które jako całość tworzą duże otoczenie (environment). W hali tej wystawiona jest poza tym duża video- rzeźba amerykańskiego artysty Paul McCarthy, której tematem jest przemoc oraz seksualność.

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991 © Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon Foto: R. März, Berlin]

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991
© Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon
Foto: R. März, Berlin]

Tym centralnie inscenizowanym pracom towarzyszą miedzy innymi dzieła Francis Picabia, Richard Prince i Duane Hanson.

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wrocław – wejście od podwórza

Od stycznia do grudnia 2016 roku

„Wrocław - wejście od podwórza 2016”, fot. Alicja Kielan (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR