Od 22 września tego roku do 23 stycznia roku 2005 w muzeum sztuki teraźniejszej  „Hamburger Bahnhof” w Berlinie wystawiany jest prywatny zbiór Friedricha Christiana Flicka, kolekcjonera sztuki aktualnej. Zbiór ten zajmuje całość powierzchni muzeum, ok. 10.000 m2 włącznie z przylegającymi do niego halami tzw. Rieckhallen i stanowi jeden z najbardziej znaczących na świecie. Cały zbiór Flicka liczy ok. 2 tys. dzieł 150 artystów, wśród których przeważającą liczbę stanowią artyści europejscy oraz północno-amerykańscy. Prezentowanych na tej pierwszej „wystawie specjalnej” jest ok. 400 dzieł.

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985 © VG Bild Kunst, Bonn 2004 Foto: A. Burger, Zürich]

[Bruce Nauman, Double Poke in the Eye II, 1985
© VG Bild Kunst, Bonn 2004
Foto: A. Burger, Zürich]

Można się tutaj zetknąć z nazwiskami takimi jak Alberto Giacometti, Bruce Nauman, Martin Kippenberger i Franz West, Luc Tuymans, Cindy Sherman oraz Pipilotti Rist, Jest to tylko mała garstka spośród wielu artystek i artystów. Wystawa koncentruje się przede wszystkim na sztuce ostatniego dziesięciolecia 20-tego wieku idąc w kierunku wieku 21-ego. Jej kuratorem jest kierownik muzeum Eugen Blume. Prezentowane, przeważnie o dużym formacie dzieła zawierają w sobie wszystkie media artystyczne od szkicu, grafiki, malarstwa, poprzez rzeźby, environment, fotografie, video po film. W dziedzinie fotografii znajdują się tam prace artystów takich jak np. Albert Renger-Patzsch, Walker Evans, Alfred Stieglitz lub Cindy Sherman i innych.

Wystawa jest podzielona na 18 działów tematycznych. Centrum zbioru stanowi jeden z najbardziej znaczących, współcześnie żyjących artystów – Amerykanin Bruce Nauman. Sąsiadująca z halą historyczną tzw. Kleihueshalle jest całkowicie temu artyście poświęcona. Tutaj zgromadzone są dzieła, które rozprawiają się z egzystencjalnymi aspektami bycia człowiekiem. Wąskie korytarze służą jako rzeźby, miedzy którymi można przechodzić, i w których można doświadczyć duchowo i cieleśnie samego siebie. Wszystkie te dzieła stanowią jedną całą prace i noszą tytuł„Patrial Truth”(1997). Przestrzenna dezorientacja i klaustrofobiczne doświadczenie przestrzeni są precyzyjnie wyliczone, a asocjacja z kontrolą, nadzorem prowokowana poprzez czarno-białe monitory: odwiedzający widzi siebie samego na monitorze, ale im bardziej się do monitora zbliża, obraz swój traci.

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

[Bruce Nauman, Corridor Installation, 1970]

Tematem prac Bruce Nauman jest też „człowiek jako surowiec”. Prace te znajdują się w dziale o nazwie Rohmaterial (surowiec). Inni artyści to Paul McCarthy, Jason Rhoades, Rodney Graham, Peter Fischli/David Weiss lub Stan Douglas.

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004 © Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

[Jason Rhoades, The Hemorhoidal Installation 2004
© Jason Rhoades, Foto: R. März, Berlin]

Jason Rhoades zestawił w sali historycznej muzeum, składające się z wielu części instalacje, które jako całość tworzą duże otoczenie (environment). W hali tej wystawiona jest poza tym duża video- rzeźba amerykańskiego artysty Paul McCarthy, której tematem jest przemoc oraz seksualność.

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991 © Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon Foto: R. März, Berlin]

[Paul McCarthy, Bear and a Rabbit, 1991
© Paul McCarthy, Hintergrund:Raymond Pettibon
Foto: R. März, Berlin]

Tym centralnie inscenizowanym pracom towarzyszą miedzy innymi dzieła Francis Picabia, Richard Prince i Duane Hanson.

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń