Internet, później WWW, były dla mnie od lat inspiracją do działań twórczych. Po ratyfikowaniu standardu HTML 2.0, język ten stał się dla mnie także medium wyrazu twórczego – językiem stosowanym. WWW nie posiadało jednak – bez uciekania się do rozmaitych sztuczek – zbyt wielu „narzędzi graficznych”. Znacznie więcej możliwości oferowała nadal poligrafia, architektura, urbanistyka.

Multimedialna globalna sieć WWW była bardziej wizją niż faktem. Połączenia hypertekstowe były czymś co pokazywało od jakiegoś czasu możliwości, ale plastyczność sieci była nadal uboga, głównie tekstowa z możliwością wstawiania – z racji technologicznych – małych obrazków. O bardziej złożonych projektach nie było wówczas mowy. Był natomiast kod.

Zatem pierwszym, wydającym się dla mnie ważniejszym, etapem było wykorzystywanie sieci do projektów nie-sieciowych. W innych dziedzinach twórczości można było prezentować „spekulacje” tego, czego możemy oczekiwać od tej sieci jaka jest dopiero przed nami.

„Przelać sieć na papier”

Gdy w roku 1996 zacząłem pełnić funkcję dyrektora artystycznego w Modulus – zyskując krajowe i poniekąd międzynarodowe pole realizacyjne – postanowiłem zrealizować swój cel w oparciu o przemyślenia, które towarzyszyły mi od momentu pojawienia się WWW: przelać sieć na papier.

Jednym z głównych powiedzeń, jakie można było ode mnie usłyszeć, to: „Chcę widzieć pixele, chcę ‘internetowe’ znaki ( /   #  _  & $), chcę widzieć charakterystyczne podwójne slashe ( // wzięte bezpośrednio ze słynnego „http://”), chcę widzieć sieć (WWW/HTML, nieco później CSS)”.

W typografii objawiało się to wykorzystaniem czcionek systemowych, technicznych i mniej znanych monospace’ow, jak również nowo stworzonych czcionek uzyskanych z radykalnego zniekształcenia poprzez zabiegi technologiczne jak np. wielokrotne skanowanie i wektoryzowanie oraz przywrócenie im ponownie – także drogą elektroniczną – formy harmonijnej, bądź pozostawienie formy świadomie zaburzonej.

Treści były pozbawiane spacji w nawiązaniu do NazewnictwaPlikówKomputerowych, spacje były zastępowane interpunkcją, np. kropką, jak w przypadku rozszerzeń plików, słowa i treści były zespalane ze znakami kodowymi.

Powyższe sieciowe zabiegi typograficzne, stały się w krótkim czasie symbolem rozpoznawczym Modulus.

Codemanipulator ©, Bunkier Sztuki - Ucho van Gogha, 1997 Codemanipulator ©, #, 1997

Codemanipulator ©, Bunkier Sztuki – Ucho van Gogha, 1997 Codemanipulator ©, #, 1997

<!-- Z niektórych tych typograficznych elementów wizualno-kodowych zdecydowałem się zrezygnować w późniejszych projektach w momencie gdy zostały one „podchwycone” przez nieszczęśliwe zjawisko jakim są tzw. „trendy” stając się zbyt popularnym - i zupełnie nie rozumianym – efekciarstwem wśród wielu grafików i designerów. -->

Projekty WWW stanowiły już wtedy integralną część wizerunku wielu naszych projektów i przedsięwzięć. Prace i wyniki podejmowanych pod moim kierunkiem działań oraz wyczuwany coraz silniejszy wpływ sieci na przyszłość utwierdziły mnie w przekonaniu, że robimy bardzo ważną rzecz w bardzo ważnym czasie.

Widziałem wówczas świat opanowany przez twórców, do których jak gdyby nie dotarła  – i poniekąd nadal nie dociera – świadomość tej wielkiej zmiany. Twórców, którzy jakby nie zauważyli, że „coś się zmieniło”, że coś naprawdę ważnego nadchodzi – udawanie, że nie ma zmian czy strach przed nimi?

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

15. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 23 listopada do 11 grudnia 2018 roku

15. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 2018

Od 21 do 25 listopada 2018 toku

Agnieszka Aysen Kaim, Grupa Studnia O (źródło: materiały prasowe organizatora)

28. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE

Od 26 października do 2 grudnia 2018 roku

Pielak Karolina, bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zrób to sama

Od 16 listopada do 2 grudnia 2018 roku

Guerilla Girls, It’s even worse in Europe, 1986, plakat, © Guerrilla Girls, dzięki uprzejmości guerrillagirls.com (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julia Curyło. Moje kosmogonie

Od 14 listopada do 12 grudnia 2018 roku

Curyło Julia, „Narodziny”, 2016, fot. Adam Gut (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyjście z centrum

Od 16 listopada 2018 roku do 10 stycznia 2019 roku

Alicja Łukasiak, „Pożeracz gatunków”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nierzeczywiste. przedmioty wyobrażone

Od 9 listopada 2018 roku do kwietnia 2019 roku

Damian Dudek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malarstwo wciąż żywe

Od 11 listopada 2018 roku do 13 stycznia 2019 roku

Rene Magritte, „Kochankowie”, 1928, CSW Znaki Czasu w Toruniu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Plakaty patriotyczne z daru prof. Mariana Morelowskiego

Od 10 listopada do 30 grudnia 2018 roku

Plakat werbunkowy autorstwa Zygmunta Kamińskiego, 1920 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dzieci Światła 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni

Od 9 listopada do 30 grudnia 2018 roku

„Dzieci Światła”, 10. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2018, Galeria Bielska BWA (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR