Internet, później WWW, były dla mnie od lat inspiracją do działań twórczych. Po ratyfikowaniu standardu HTML 2.0, język ten stał się dla mnie także medium wyrazu twórczego – językiem stosowanym. WWW nie posiadało jednak – bez uciekania się do rozmaitych sztuczek – zbyt wielu „narzędzi graficznych”. Znacznie więcej możliwości oferowała nadal poligrafia, architektura, urbanistyka.

Multimedialna globalna sieć WWW była bardziej wizją niż faktem. Połączenia hypertekstowe były czymś co pokazywało od jakiegoś czasu możliwości, ale plastyczność sieci była nadal uboga, głównie tekstowa z możliwością wstawiania – z racji technologicznych – małych obrazków. O bardziej złożonych projektach nie było wówczas mowy. Był natomiast kod.

Zatem pierwszym, wydającym się dla mnie ważniejszym, etapem było wykorzystywanie sieci do projektów nie-sieciowych. W innych dziedzinach twórczości można było prezentować „spekulacje” tego, czego możemy oczekiwać od tej sieci jaka jest dopiero przed nami.

„Przelać sieć na papier”

Gdy w roku 1996 zacząłem pełnić funkcję dyrektora artystycznego w Modulus – zyskując krajowe i poniekąd międzynarodowe pole realizacyjne – postanowiłem zrealizować swój cel w oparciu o przemyślenia, które towarzyszyły mi od momentu pojawienia się WWW: przelać sieć na papier.

Jednym z głównych powiedzeń, jakie można było ode mnie usłyszeć, to: „Chcę widzieć pixele, chcę ‘internetowe’ znaki ( /   #  _  & $), chcę widzieć charakterystyczne podwójne slashe ( // wzięte bezpośrednio ze słynnego „http://”), chcę widzieć sieć (WWW/HTML, nieco później CSS)”.

W typografii objawiało się to wykorzystaniem czcionek systemowych, technicznych i mniej znanych monospace’ow, jak również nowo stworzonych czcionek uzyskanych z radykalnego zniekształcenia poprzez zabiegi technologiczne jak np. wielokrotne skanowanie i wektoryzowanie oraz przywrócenie im ponownie – także drogą elektroniczną – formy harmonijnej, bądź pozostawienie formy świadomie zaburzonej.

Treści były pozbawiane spacji w nawiązaniu do NazewnictwaPlikówKomputerowych, spacje były zastępowane interpunkcją, np. kropką, jak w przypadku rozszerzeń plików, słowa i treści były zespalane ze znakami kodowymi.

Powyższe sieciowe zabiegi typograficzne, stały się w krótkim czasie symbolem rozpoznawczym Modulus.

Codemanipulator ©, Bunkier Sztuki - Ucho van Gogha, 1997 Codemanipulator ©, #, 1997

Codemanipulator ©, Bunkier Sztuki – Ucho van Gogha, 1997 Codemanipulator ©, #, 1997

<!-- Z niektórych tych typograficznych elementów wizualno-kodowych zdecydowałem się zrezygnować w późniejszych projektach w momencie gdy zostały one „podchwycone” przez nieszczęśliwe zjawisko jakim są tzw. „trendy” stając się zbyt popularnym - i zupełnie nie rozumianym – efekciarstwem wśród wielu grafików i designerów. -->

Projekty WWW stanowiły już wtedy integralną część wizerunku wielu naszych projektów i przedsięwzięć. Prace i wyniki podejmowanych pod moim kierunkiem działań oraz wyczuwany coraz silniejszy wpływ sieci na przyszłość utwierdziły mnie w przekonaniu, że robimy bardzo ważną rzecz w bardzo ważnym czasie.

Widziałem wówczas świat opanowany przez twórców, do których jak gdyby nie dotarła  – i poniekąd nadal nie dociera – świadomość tej wielkiej zmiany. Twórców, którzy jakby nie zauważyli, że „coś się zmieniło”, że coś naprawdę ważnego nadchodzi – udawanie, że nie ma zmian czy strach przed nimi?

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR