W połowie lat 80. miałem okazję obserwować od samego początku ruch „Desktop Revolution”, który zacząłem sukcesywnie wprowadzać w życie. Po zetknięciu się z medium „komputer” od strony informatycznej, pragnąłem rozwijać moją wiedzę w tym zakresie nie koncentrując się wyłącznie na aspektach programistycznych jako formie docelowej. Była to świadoma decyzja, gdyż moje zainteresowania skłaniały się ku innym dziedzinom, które jak wiedziałem zyskają na tym połączeniu.

Codemanipulator © - Codemanipulator, Codemanipulation O.pl, 1998
Codemanipulator © – Codemanipulator, Codemanipulation O.pl, 1998

Kilka lat później w 1989 roku podczas praktyki w instytucie naukowym GMD (Gesellschaft fuer Mathematik und Datenverarbeitung – St. Augustin/Bonn) miałem okazję przyjrzeć się procesom powstawania nowych technologii zanim znajdowały zastosowanie w przemyśle.

Zapoznałem się z metodami projektowania nowych procesorów, układami wykonywującymi specjalistyczne zadania, hardware’owym systemem ochrony praw autorskich, oraz rozmaitymi rozwiązaniami informatycznymi.

Widziałem projekty, które były wyłącznie spełnieniem idei naukowej oraz takie, które wiele lat później zyskały akceptację przemysłu komputerowego.

Tutaj też po raz pierwszy miałem styczność z Internetem. Było to na krótko przed powstaniem WWW oraz na długo przed jego popularyzacją. Istniała z dzisiejszej perspektywy uboga ale funkcjonująca sieć wykorzystywana głównie przez naukowców do wymiany informacji. Możliwość uczestniczenia w dyskusjach, zdobywania wiedzy oraz otrzymywanie odpowiedzi od osób z drugiego końca świata wywarła na mnie ogromne wrażenie i przesądziła o dalszym kierunku moich zainteresowań.

Moja fascynacja digitalizacją oraz kodem komputerowym (w różnych jego odmianach) i jego wpływem bezpośrednim oraz metaforycznym na rozmaite zagadnienia twórczości (architektura, urbanistyka, sztuka, grafika, design itd.) prowadziła do projektów ścisle powiązanych z technologią. Nie tylko w sensie faktycznego wykorzystania kodu podstawowego będącego swoistym budulcem projektów cyberprzestrzennych, ale także rozwiniętego w celu zgłębienia istoty możliwości kodu, który posiada cechy wykraczające ponad fakt bycia budulcem (010111010 – Miasto w Mieście).

Mikołaj Dunikowski, Beata Wielgos - "Chciej się zgubić", 1995
Mikołaj Dunikowski, Beata Wielgos – “Chciej się zgubić”, 1995

Kod rozwinięty jest wynikiem interpretacji kodu podstawowego przez maszynę i/lub człowieka oraz wzajemnego oddziaływania powstałych rezultatów, które stają się tworzywem do kolejnych interpretacji.

Kod jest też najbardziej fundamentalnym interfejsem pomiędzy człowiekiem a maszyną. Narzuca pytania odnośnie możliwości percepcji kodu podstawowego przez człowieka w odróżnieniu od kodu zinterpretowanego, przekazanego człowiekowi w formie takiej jaką sam człowiek zaprogramował i stwierdził, że będzie dla niego właściwa.
Aspekt staje się o wiele ciekawszy, gdy wkroczymy w ten czysty kod i zaczniemy ingerować poprzez kontrolowane, niekontrolowane, może nawet szaleńcze działania w celu odkrycia nowych form-wyników, które są rezultatem tych działań.

Strony: 1 2 3 4 5 6

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Anita Owsianna. Defekt

Od 28 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Anita Owsianna, „Defekt” (źródło: materiały prasowe organizatora)

40. Europejska Konwencja Żonglerska

Od 22 do 30 lipca 2017 roku

Gandini (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfabet sztuki

Od 21 lipca do 3 września 2017 roku

Magdalena Abakanowicz, „La Seur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Carnaval Sztukmistrzów

Od 27 do 30 lipca 2017 roku

Carnaval Sztukmistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adriatycka epopeja. Ivan Meštrović

Od 25 lipca do 5 listopada 2017 roku

Ivan Meštrović, „Historia Chorwatów”, Zagrzeb, 1932, brąz, autor fotografii: Filip Beusan (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 18 lipca do 8 października 2017 roku

Wnętrze mieszkalnia na osiedlu w Nowej Hucie, lata 50. XX w., aut. fot. nieznany, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Monika Drożyńska. Kwas 2

Od 16 lipca do 10 września 2017 roku

Monika Drożyńska (źródło: materiały prasowe organizatora)

VISEGRAD4ART: Odkrywanie malarstwa

Międzynarodowa Wystawa Malarstwa Grupy Wyszehradzkiej

Od 15 lipca do 31 sierpnia 2017 roku

Tibor Urbán, „Arka”, 2017, technika mieszana / płyta pilśniowa, 57 x 76 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dionizos – ślad mitu

Od 14 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Natalia Bażowska „Kiełkowanie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pogrom w przyszły wtorek

Od 14 do 16 lipca 2017 roku

„Pogrom w przyszły wtorek” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR