W połowie lat 80. miałem okazję obserwować od samego początku ruch „Desktop Revolution”, który zacząłem sukcesywnie wprowadzać w życie. Po zetknięciu się z medium „komputer” od strony informatycznej, pragnąłem rozwijać moją wiedzę w tym zakresie nie koncentrując się wyłącznie na aspektach programistycznych jako formie docelowej. Była to świadoma decyzja, gdyż moje zainteresowania skłaniały się ku innym dziedzinom, które jak wiedziałem zyskają na tym połączeniu.

Codemanipulator © - Codemanipulator, Codemanipulation O.pl, 1998
Codemanipulator © – Codemanipulator, Codemanipulation O.pl, 1998

Kilka lat później w 1989 roku podczas praktyki w instytucie naukowym GMD (Gesellschaft fuer Mathematik und Datenverarbeitung – St. Augustin/Bonn) miałem okazję przyjrzeć się procesom powstawania nowych technologii zanim znajdowały zastosowanie w przemyśle.

Zapoznałem się z metodami projektowania nowych procesorów, układami wykonywującymi specjalistyczne zadania, hardware’owym systemem ochrony praw autorskich, oraz rozmaitymi rozwiązaniami informatycznymi.

Widziałem projekty, które były wyłącznie spełnieniem idei naukowej oraz takie, które wiele lat później zyskały akceptację przemysłu komputerowego.

Tutaj też po raz pierwszy miałem styczność z Internetem. Było to na krótko przed powstaniem WWW oraz na długo przed jego popularyzacją. Istniała z dzisiejszej perspektywy uboga ale funkcjonująca sieć wykorzystywana głównie przez naukowców do wymiany informacji. Możliwość uczestniczenia w dyskusjach, zdobywania wiedzy oraz otrzymywanie odpowiedzi od osób z drugiego końca świata wywarła na mnie ogromne wrażenie i przesądziła o dalszym kierunku moich zainteresowań.

Moja fascynacja digitalizacją oraz kodem komputerowym (w różnych jego odmianach) i jego wpływem bezpośrednim oraz metaforycznym na rozmaite zagadnienia twórczości (architektura, urbanistyka, sztuka, grafika, design itd.) prowadziła do projektów ścisle powiązanych z technologią. Nie tylko w sensie faktycznego wykorzystania kodu podstawowego będącego swoistym budulcem projektów cyberprzestrzennych, ale także rozwiniętego w celu zgłębienia istoty możliwości kodu, który posiada cechy wykraczające ponad fakt bycia budulcem (010111010 – Miasto w Mieście).

Mikołaj Dunikowski, Beata Wielgos - "Chciej się zgubić", 1995
Mikołaj Dunikowski, Beata Wielgos – “Chciej się zgubić”, 1995

Kod rozwinięty jest wynikiem interpretacji kodu podstawowego przez maszynę i/lub człowieka oraz wzajemnego oddziaływania powstałych rezultatów, które stają się tworzywem do kolejnych interpretacji.

Kod jest też najbardziej fundamentalnym interfejsem pomiędzy człowiekiem a maszyną. Narzuca pytania odnośnie możliwości percepcji kodu podstawowego przez człowieka w odróżnieniu od kodu zinterpretowanego, przekazanego człowiekowi w formie takiej jaką sam człowiek zaprogramował i stwierdził, że będzie dla niego właściwa.
Aspekt staje się o wiele ciekawszy, gdy wkroczymy w ten czysty kod i zaczniemy ingerować poprzez kontrolowane, niekontrolowane, może nawet szaleńcze działania w celu odkrycia nowych form-wyników, które są rezultatem tych działań.

Strony: 1 2 3 4 5 6

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Poza słowami – Katarzyna Józefowicz

Od 30 marca do 19 maja 2019 roku

Katarzyna Józefowicz, gry, 2001–2003, tektura, papier z ulotek reklamowych, ok. 21 000 elementów, dokumentacja z 2015 roku z wystawy indywidualnej habitat w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie autorstwa B. Górki (źródło: materiały prasowe)

Zjednoczona Pangea

Od 22 marca do 9 czerwca 2019 roku

Monika Zawadzki, Karmiąca, 2014, żywica epoksydowa, akryl,. 150 x× 100 x× 214 cm, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe)

Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR