Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Albi, Cimaise & Portique. Adam Adach, Dorota Buczkowska, Kinga Dunikowska, Zuzanna Janin, Agnieszka Kalinowska, Iwo Rutkiewicz, Maciek Stępiński, Przemo Wojciechowski 02.04 do 29.05 2004

Ekspozycja « Affinités électives » organizowana w ramach Sezonu Polskiego we Francji w roku 2004 w Centrum Sztuki Współczesnej w Albi, przedstawia ośmiu artystów których prace, w sposób kontekstualny lub formalny, odnoszą się do pojęcia relacji predylekcyjnych.

Fot. Kinga Dunikowska, Powiew szczęścia, 2002

Fot. Kinga Dunikowska, Powiew szczęścia, 2002

Relacje te należą do sfery doświadczeń emocjonalnych, często spontanicznych i ich charakter jest złożony, gdyż związany z indywidualnymi cechami osobowości.
Z pozoru niczym nie uzasadniona sympatia do osób, podświadomy związek z miejscem czy przedmiotem lub niewytłumaczalne przyciąganie się przeciwieństw stanowią niektóre tylko z licznych wariantów relacji predylekcyjnych.

Wyrażenie to zostało zapożyczone z francuskiego tłumaczenia powieści Goethe (Affinités électives), w której autor porównuje istotę relacji łączących bohaterów powieści z procesem tworzenia się określonych substancji chemicznych. Ta naturalistyczna próba wyjaśnienia predylekcji podkreśla fatalistyczną koncepcje świata, w którym prawa natury wymykają się rygorystycznym rządom kulturowo uwarunkowanych zachowań.

Formy plastyczne prezentowane w tej wystawie ukazują szeroki zakres indywidualnych poszukiwań artystycznych pozwalając na zaistnienie doświadczenia zbiorowego.
Ukierunkowanie spojrzenia widza ulega tym samym warunkom, które wpłynęły na wybór przedstawionych prac.

Seria fotografii Maćka Stępińskiego przedstawia drogę “113″. Wyjątkowość relacji jaka ustala się między artystą i miejscem, które stało się tematem jego pracy, ukazuje nie tylko szczególne zainteresowanie walorem plastycznym wybranej przestrzeni, lecz także umożliwia jej przekształcenie w przypominającą podróż fikcję. Za pomocą komputerowego programu przetwarzającego obraz, artysta obdarza maszyny drogowe z trasy “113″ ekscentrycznością nierealnego świata dziecinnych zabawek.

Malarstwo Adama Adacha przybiera postać katalizatora manipulacji pamięci pozwalającego na rekonstrukcję więzi emocjonalnych i na odtworzenie osobistych historii z wspomnień zabarwionych teraźniejszością.

Artysta nadaje formę swoim predylekcjom posługując się środkami plastycznymi techniki gładkiej, wyrafinowanej i precyzyjnej, bądź też nakładając sukcesywne warstwy farby, w których zastyga silna ekspresywność skrupulatnej metody. ”Traper Al” to wideo, któremu towarzyszy seria obrazów. Prace te poświęcone są spotkaniu artysty z Alem, polskim emigrantem, byłym więźniem obozu koncentracyjnego, który został traperem na Alasce.

Fot. Zuzanna Janin, Słodka dziewczyna, 2001

Fot. Zuzanna Janin, Słodka dziewczyna, 2001

Kinga Dunikowska utrzymuje szczególną relację z materializacją swych fikcji. Jej instalacje, między innymi : “Bureau Bond”, “Damensalon” czy “Magic Garden” przedstawiają krainy symulacji odwiedzane przez ekstrawagancką postać, w którą wciela się artystka. W instalacji “Powiew szczęścia”, Kinga zgłębia strukturę i trwałość mitu aż do jego formalnej przemiany w rodzaj tajemniczego rytuału. Motyl na jezyku symbolizuje równocześnie duszę ofiarowaną ludzkości przez bogów jak i przemianę stanu bycia.

Praktyka artystyczna Doroty Buczkowskiej prezentuje innego rodzaju predylekcje. Artystka tworzy metafory odwołując się do relacji między strukturą organiczną i społeczną. Anatomia ciała związana jest z jej socjalnym odpowiednikiem. Instalacja “Urodziny” złożona jest z plastykowej, różowej torby zawieszonej na metalowym wieszaku i ze stosu cukierków w formie embrionów. Wbrew swej niewyraźności, nieokreśloności czy wręcz nieobecności, figura ludzka jest w tej pracy centralna. Jej zarodek ujawnia się dzięki przeroczystości papierków owijajacych cukierki, jej kształt jest zasugerowany przez zawartość i formę wiszącej torby. Instalacja ta stawia pytanie o miejsce człowieka w obliczu dyktatu wartości konsumerystycznych.

Refleksja dotycząca ciała jest również obecna w serii rysunków i rzeźbie “Słodka dziewczyna” Zuzanny Janin. Prace te reprezentują ciało w jego relacjach z przestrzenią i czasem. Chęć przekroczenia granic autoreprezentacji tworzy szczególny związek między istotą przeżycia intymnego i zmianą przestrzenno-czasową. Ta konfrontacja wyraża się w formie obserwacji, konfliktu, czasem walki, lecz w każdym z tych przypadków, jej wehikułem jest ciało. “Słodka dziewczyna” to postać ucieleśniona z waty cukrowej. Jej kształt ulega zmianom w zależności od temperatury i wilgoci. Cukrowa puszystość rzeźby rozpływa się powoli ukazując rażącą strukturę metalowej siatki. Ewokacja zanikającego ciała neguje system efemerycznych wartości determinujących relacje społeczne.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Rzeźby z przyszłości

Agata Agatowska

Agata Agatowska, „Infinity – Shadow of the Hand”, „Nieskończoność – cień ręki”, część II, Galeria Miasta Trzyniec, Czechy, 2015, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: dzięki uprzejmości artystki)

Pejzaże twarzy

Tadeusz Rolke

Tadeusz Rolke (źródło: materiały własne)

Talerz zwany druciakiem

Andrzej Barański

„Księstwo”, reż. Andrzej Barański, kadr z filmu (źródło: materiały Best Film)

Zrobimy renesans!

Anna Karczewska

Anna Karczewska, fot. Marta Ankiersztejn (źródło: dzięki uprzejmości A. Karczewskiej)

Nowy podział świata

Ryszard Kapuściński

Ryszard Kapuściński (źródło: materiały własne)
więcej artykułów

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Marcin Podolec. Morze po kolana

Ekspozycja w ramach projektu „Kadry pod napięciem”

Od 31 marca do 30 czerwca 2017 roku

Marcin Podolec, „Morze po kolana”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu (źródło: materiały prasowe)

Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza

Od 31 marca do 28 kwietnia 2017 roku

Zofia Kulik, „Studium natury (postać kobieca ponad horyzontem)”, 1969/70, fot. Z. Kulik, Archiwum Pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza, Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

9. CoCArt Music Festival

Od 30 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Robert Lippok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR