Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Albi, Cimaise & Portique. Adam Adach, Dorota Buczkowska, Kinga Dunikowska, Zuzanna Janin, Agnieszka Kalinowska, Iwo Rutkiewicz, Maciek Stępiński, Przemo Wojciechowski 02.04 do 29.05 2004

Ekspozycja « Affinités électives » organizowana w ramach Sezonu Polskiego we Francji w roku 2004 w Centrum Sztuki Współczesnej w Albi, przedstawia ośmiu artystów których prace, w sposób kontekstualny lub formalny, odnoszą się do pojęcia relacji predylekcyjnych.

Fot. Kinga Dunikowska, Powiew szczęścia, 2002

Fot. Kinga Dunikowska, Powiew szczęścia, 2002

Relacje te należą do sfery doświadczeń emocjonalnych, często spontanicznych i ich charakter jest złożony, gdyż związany z indywidualnymi cechami osobowości.
Z pozoru niczym nie uzasadniona sympatia do osób, podświadomy związek z miejscem czy przedmiotem lub niewytłumaczalne przyciąganie się przeciwieństw stanowią niektóre tylko z licznych wariantów relacji predylekcyjnych.

Wyrażenie to zostało zapożyczone z francuskiego tłumaczenia powieści Goethe (Affinités électives), w której autor porównuje istotę relacji łączących bohaterów powieści z procesem tworzenia się określonych substancji chemicznych. Ta naturalistyczna próba wyjaśnienia predylekcji podkreśla fatalistyczną koncepcje świata, w którym prawa natury wymykają się rygorystycznym rządom kulturowo uwarunkowanych zachowań.

Formy plastyczne prezentowane w tej wystawie ukazują szeroki zakres indywidualnych poszukiwań artystycznych pozwalając na zaistnienie doświadczenia zbiorowego.
Ukierunkowanie spojrzenia widza ulega tym samym warunkom, które wpłynęły na wybór przedstawionych prac.

Seria fotografii Maćka Stępińskiego przedstawia drogę “113″. Wyjątkowość relacji jaka ustala się między artystą i miejscem, które stało się tematem jego pracy, ukazuje nie tylko szczególne zainteresowanie walorem plastycznym wybranej przestrzeni, lecz także umożliwia jej przekształcenie w przypominającą podróż fikcję. Za pomocą komputerowego programu przetwarzającego obraz, artysta obdarza maszyny drogowe z trasy “113″ ekscentrycznością nierealnego świata dziecinnych zabawek.

Malarstwo Adama Adacha przybiera postać katalizatora manipulacji pamięci pozwalającego na rekonstrukcję więzi emocjonalnych i na odtworzenie osobistych historii z wspomnień zabarwionych teraźniejszością.

Artysta nadaje formę swoim predylekcjom posługując się środkami plastycznymi techniki gładkiej, wyrafinowanej i precyzyjnej, bądź też nakładając sukcesywne warstwy farby, w których zastyga silna ekspresywność skrupulatnej metody. ”Traper Al” to wideo, któremu towarzyszy seria obrazów. Prace te poświęcone są spotkaniu artysty z Alem, polskim emigrantem, byłym więźniem obozu koncentracyjnego, który został traperem na Alasce.

Fot. Zuzanna Janin, Słodka dziewczyna, 2001

Fot. Zuzanna Janin, Słodka dziewczyna, 2001

Kinga Dunikowska utrzymuje szczególną relację z materializacją swych fikcji. Jej instalacje, między innymi : “Bureau Bond”, “Damensalon” czy “Magic Garden” przedstawiają krainy symulacji odwiedzane przez ekstrawagancką postać, w którą wciela się artystka. W instalacji “Powiew szczęścia”, Kinga zgłębia strukturę i trwałość mitu aż do jego formalnej przemiany w rodzaj tajemniczego rytuału. Motyl na jezyku symbolizuje równocześnie duszę ofiarowaną ludzkości przez bogów jak i przemianę stanu bycia.

Praktyka artystyczna Doroty Buczkowskiej prezentuje innego rodzaju predylekcje. Artystka tworzy metafory odwołując się do relacji między strukturą organiczną i społeczną. Anatomia ciała związana jest z jej socjalnym odpowiednikiem. Instalacja “Urodziny” złożona jest z plastykowej, różowej torby zawieszonej na metalowym wieszaku i ze stosu cukierków w formie embrionów. Wbrew swej niewyraźności, nieokreśloności czy wręcz nieobecności, figura ludzka jest w tej pracy centralna. Jej zarodek ujawnia się dzięki przeroczystości papierków owijajacych cukierki, jej kształt jest zasugerowany przez zawartość i formę wiszącej torby. Instalacja ta stawia pytanie o miejsce człowieka w obliczu dyktatu wartości konsumerystycznych.

Refleksja dotycząca ciała jest również obecna w serii rysunków i rzeźbie “Słodka dziewczyna” Zuzanny Janin. Prace te reprezentują ciało w jego relacjach z przestrzenią i czasem. Chęć przekroczenia granic autoreprezentacji tworzy szczególny związek między istotą przeżycia intymnego i zmianą przestrzenno-czasową. Ta konfrontacja wyraża się w formie obserwacji, konfliktu, czasem walki, lecz w każdym z tych przypadków, jej wehikułem jest ciało. “Słodka dziewczyna” to postać ucieleśniona z waty cukrowej. Jej kształt ulega zmianom w zależności od temperatury i wilgoci. Cukrowa puszystość rzeźby rozpływa się powoli ukazując rażącą strukturę metalowej siatki. Ewokacja zanikającego ciała neguje system efemerycznych wartości determinujących relacje społeczne.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń