The Museum of Modern Art i Instytut Kultury Polskiej w Nowym Yorku prezentują wielki przegląd polskiej animacji, filmu awangardowego i eksperymentalnego.

82 filmy najwybitniejszych polskich twórców, m.in. Jana Lenicy, Zbigniewa Rybczyńskiego, Jerzego Kuci, Piotra Dumały, Stefana i Franciszki Themersonów, Romana Polańskiego
Krótka historia polskiej animacji
23 października – 2 listopada, 2003

Krótka historia polskiego filmu awangardowego i eksperymentalnego
25 października – 2 listopada, 2003
MoMA Film at The Gramercy Theatre

NOWY JORK, 17 września, 2003 — The Museum of Modern Art i Instytut Kultury Polskiej prezentują przegląd 82 polskich filmów krótkometrażowych, obejmujących 50 lat historii filmu animowanego, awangardowego i eksperymentalnego. Przegląd Krótka historia polskiej animacji i Krótka historia polskiego filmu awangardowego i eksperymentalnego odbędzie się w dniach 23 października – 2 listopada, 2003 roku w MoMA Film w The Gramercy Theatre. Zbigniew Rybczyński otworzy pierwszy pokaz 23 października, a także zapowie swój nagrodzony Oskarem film Tango (1980) w programie poświęconym filmowi eksperymentalnemu 25 października. Kuratorami przeglądu są Joshua Siegel, Department Filmu i Mediów MoMA i Marcin Giżycki, historyk sztuki i autorytet w dziedzinie animacji, wykładowca Szkoły Sztuk Pieknych i Nowych Mediów w Warszawie i Rhode Island School of Design w Providence, RI, autor książki Nie tylko Disney (Disney Was Not the Only One).

Fot. Zbigniew Rybczynski, Imagine, 1986

Fot. Zbigniew Rybczynski, Imagine, 1986

Przez ostatnie pięćdziesiąt lat polscy filmowcy czerpali z bogatej tradycji rodzimej sztuki graficznej, teatru awangardowego i lalkarstwa, by stworzyć najbardziej wyszukane technicznie, pełne czarnego humoru i fantastyczne animacje. Krótka historia polskiej animacji jest przeglądem najlepszych polskich rysowanych i komputerowych animacji ostatnich 50 lat, najpełniejszym takim przeglądem kiedykolwiek pokazanym w Stanach Zjednoczonych. Zaprezentuje on szeroką gamę form i technik animacji: od surrealistycznych wizji Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka z przełomu lat 50-tych i 60-tych, przez olejne kaligrafie Witolda Giersza z lat 60-tych, śmiałe zderzenia dźwięku i obrazu Jerzego Kuci z lat 70-tych, innowacyjne wykorzystanie techniki odbitek z płyty gipsowej Piotra Dumały z lat 80-tych i 90-tych, po wygenerowaną komputerowo w stylu Art Nouveau Katedrę Tomka Bagińskiego, nominowaną do Oskara w 2002 roku.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR