Książka Pawła Leszkowicza “Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości” jest modelowym przykładem tego, jak można pisać o sztuce w sposób kompetentny, metodologicznie uporządkowany a jednocześnie pasjonujący i zrozumiały. Leszkowicz szuka dla prac Chadwick szerokich cywilizacyjnych kontekstów, ukazując formalną łączność jej sztuki z tradycją kultury i zakotwiczenie w problemach współczesnej rzeczywistości z drugiej.

leszkowicz helen chadwick

To, co fascynuje Leszkowicza w twórczości Chadwick najbardziej, to zawarta w jej sztuce wizja podmiotowości – nieokreślonej, zmiennej, procesualnej i polilogicznej w stosunku do istnień zewnętrznych. Sięgając po narzędzia metodologiczne psychoanalizy i teorii intertekstualności Julii Kristevej, francuskiej filozofki i psychoanalityczki, Leszkowicz czyta twórczość Chadwick zanurzając się głęboko w osobiste doświadczenia artystki, zarzucając postmodernistyczne przeświadczenia o śmierci autora i zaniku podmiotowości, zastąpionych teoriami o dyskursywności kultury. Odczytuje dzieło sztuki na poziomie oddziaływań sensualnych, emocjonalnych, mocując je zarazem w doświadczeniu zarówno tradycji kultury jak i jej najnowszych zjawisk. Akcentuje niejednorodność “ja”, jego dynamiczną modalność.

Język Leszkowicza jest intensywny, łączący cechy naukowe i literackie, tak osobisty i sensualny, że zatrącający o egzaltację. Podmiotowość autora, choć starannie skrywana gramatycznie, jest największym walorem tej głęboko współczulnej, spiralnie rozwijającej się narracji, której jądro stanowi instalacja “Of Mutability”.

Choć pewne wątki twórczości Chadwick, tak jak dla przykładu androgyniczność jej autoportretów, nie zostały przez autora podjęte, “Ikonografia podmiotowości” jest rewelacyjnym esejem aspirującym do rangi monografii. Polecam każdemu, włącznie i zwłaszcza z tymi, którzy twierdzą, że współczesna sztuka jest niezrozumiała, nie związana z rzeczywistością lub komplikowana przez krytykę.

 

Autor studiował historię sztuki i gender studies na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Courtauld Institute of Art i New School of Social Research w Nowym Jorku. Jest wykładowcą, eseista i krytykiem sztuki. Niedawno obronił pracę doktorską na macierzystej poznańskiej uczelni. Jego publikacje znane są polskiemu czytelnikowi z łamów Magazynu Sztuki, Charakterów i Czasu Kultury.

Paweł Leszkowicz, Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości, Aureus, Kraków 2001, s.239, il. 35, ISBN 83-87887-28-5 .

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Drążenie miasta. Symbol

Święto Rynku Podziemnego

Od 9 do 28 stycznia 2018 roku

„Drążenie miasta. Symbol. Święto Rynku Podziemnego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR