Książka Pawła Leszkowicza “Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości” jest modelowym przykładem tego, jak można pisać o sztuce w sposób kompetentny, metodologicznie uporządkowany a jednocześnie pasjonujący i zrozumiały. Leszkowicz szuka dla prac Chadwick szerokich cywilizacyjnych kontekstów, ukazując formalną łączność jej sztuki z tradycją kultury i zakotwiczenie w problemach współczesnej rzeczywistości z drugiej.

leszkowicz helen chadwick

To, co fascynuje Leszkowicza w twórczości Chadwick najbardziej, to zawarta w jej sztuce wizja podmiotowości – nieokreślonej, zmiennej, procesualnej i polilogicznej w stosunku do istnień zewnętrznych. Sięgając po narzędzia metodologiczne psychoanalizy i teorii intertekstualności Julii Kristevej, francuskiej filozofki i psychoanalityczki, Leszkowicz czyta twórczość Chadwick zanurzając się głęboko w osobiste doświadczenia artystki, zarzucając postmodernistyczne przeświadczenia o śmierci autora i zaniku podmiotowości, zastąpionych teoriami o dyskursywności kultury. Odczytuje dzieło sztuki na poziomie oddziaływań sensualnych, emocjonalnych, mocując je zarazem w doświadczeniu zarówno tradycji kultury jak i jej najnowszych zjawisk. Akcentuje niejednorodność “ja”, jego dynamiczną modalność.

Język Leszkowicza jest intensywny, łączący cechy naukowe i literackie, tak osobisty i sensualny, że zatrącający o egzaltację. Podmiotowość autora, choć starannie skrywana gramatycznie, jest największym walorem tej głęboko współczulnej, spiralnie rozwijającej się narracji, której jądro stanowi instalacja “Of Mutability”.

Choć pewne wątki twórczości Chadwick, tak jak dla przykładu androgyniczność jej autoportretów, nie zostały przez autora podjęte, “Ikonografia podmiotowości” jest rewelacyjnym esejem aspirującym do rangi monografii. Polecam każdemu, włącznie i zwłaszcza z tymi, którzy twierdzą, że współczesna sztuka jest niezrozumiała, nie związana z rzeczywistością lub komplikowana przez krytykę.

 

Autor studiował historię sztuki i gender studies na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Courtauld Institute of Art i New School of Social Research w Nowym Jorku. Jest wykładowcą, eseista i krytykiem sztuki. Niedawno obronił pracę doktorską na macierzystej poznańskiej uczelni. Jego publikacje znane są polskiemu czytelnikowi z łamów Magazynu Sztuki, Charakterów i Czasu Kultury.

Paweł Leszkowicz, Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości, Aureus, Kraków 2001, s.239, il. 35, ISBN 83-87887-28-5 .

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR