Książka Pawła Leszkowicza “Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości” jest modelowym przykładem tego, jak można pisać o sztuce w sposób kompetentny, metodologicznie uporządkowany a jednocześnie pasjonujący i zrozumiały. Leszkowicz szuka dla prac Chadwick szerokich cywilizacyjnych kontekstów, ukazując formalną łączność jej sztuki z tradycją kultury i zakotwiczenie w problemach współczesnej rzeczywistości z drugiej.

leszkowicz helen chadwick

To, co fascynuje Leszkowicza w twórczości Chadwick najbardziej, to zawarta w jej sztuce wizja podmiotowości – nieokreślonej, zmiennej, procesualnej i polilogicznej w stosunku do istnień zewnętrznych. Sięgając po narzędzia metodologiczne psychoanalizy i teorii intertekstualności Julii Kristevej, francuskiej filozofki i psychoanalityczki, Leszkowicz czyta twórczość Chadwick zanurzając się głęboko w osobiste doświadczenia artystki, zarzucając postmodernistyczne przeświadczenia o śmierci autora i zaniku podmiotowości, zastąpionych teoriami o dyskursywności kultury. Odczytuje dzieło sztuki na poziomie oddziaływań sensualnych, emocjonalnych, mocując je zarazem w doświadczeniu zarówno tradycji kultury jak i jej najnowszych zjawisk. Akcentuje niejednorodność “ja”, jego dynamiczną modalność.

Język Leszkowicza jest intensywny, łączący cechy naukowe i literackie, tak osobisty i sensualny, że zatrącający o egzaltację. Podmiotowość autora, choć starannie skrywana gramatycznie, jest największym walorem tej głęboko współczulnej, spiralnie rozwijającej się narracji, której jądro stanowi instalacja “Of Mutability”.

Choć pewne wątki twórczości Chadwick, tak jak dla przykładu androgyniczność jej autoportretów, nie zostały przez autora podjęte, “Ikonografia podmiotowości” jest rewelacyjnym esejem aspirującym do rangi monografii. Polecam każdemu, włącznie i zwłaszcza z tymi, którzy twierdzą, że współczesna sztuka jest niezrozumiała, nie związana z rzeczywistością lub komplikowana przez krytykę.

 

Autor studiował historię sztuki i gender studies na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Courtauld Institute of Art i New School of Social Research w Nowym Jorku. Jest wykładowcą, eseista i krytykiem sztuki. Niedawno obronił pracę doktorską na macierzystej poznańskiej uczelni. Jego publikacje znane są polskiemu czytelnikowi z łamów Magazynu Sztuki, Charakterów i Czasu Kultury.

Paweł Leszkowicz, Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości, Aureus, Kraków 2001, s.239, il. 35, ISBN 83-87887-28-5 .

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku

Od 28 czerwca 2017 roku do 15 stycznia 2018 roku

„Bajki robotów”, 2016 r., fot. Piotr Pędziszewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczinskiego

Od 20 czerwca do 5 listopada 2017 roku

„Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczynskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej

Od 13 czerwca do 10 września 2017 roku

András Bánkuti, „Zmierzch”, Moskwa, 6 listopada 1990 © Bánkuti András (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Od 13 czerwca do 24 września 2017 roku

Pastorał Biskupa Georga Koppa (fragment), Wilhem Rauscher, Fulda, ok. 1890, srebro złocone, emalie, kameryzacja, fot. Arkadiusz Podstawka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Baj. Czarna rzeka

Od 10 czerwca do 9 lipca 2017 roku

Stanisław Baj, „Czarna rzeka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sploty ducha, wzory codzienności

Sztuka balijska z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 8 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

„Walka kogutów”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR