W tabelach płac Ministerstwa Kultury słowo kurator nie istnieje. Istnieje za to “główny specjalista do spraw działalności podstawowej”. Słowo kurator weszło w języku polskim do szerszego obiegu zaledwie parę lat temu, kiedy generalną tendencją do zmiany słownictwa związanego z minioną epoką na dobre wyparła dotychczasowego “komisarza” który pomimo francuskiego źródłosłowu nieodparcie i komicznie kojarzył się z “komisarzem ludowym”.1

Kilka lat temu [1998] Michael Brenson obwieścił na łamach nowojorskiego “Art Journal” początek epoki kuratorów.2 Rok 1997, obfitujący w wielkie wydarzenia wystawiennicze, takie jak Documenta X autorstwa Catherine David, Biennale w Wenecji z wiodącą wystawą Germano Celanta czy Biennale Sztuki w Johannesburgu Okwui Enwezora w szczególności nastrajał do refleksji nad wzrastającą publiczną i intelektualną rolą osób tworzących wystawy sztuki.

Autor zdefiniował model współczesnego kuratora, jakże odmienny od figury mało widocznego obiektywnego eksperta, do jakiej byliśmy przyzwyczajeni. Podkreśla on, że kurator musi być jednocześnie estetykiem, dyplomatą, ekonomistą, krytykiem, historykiem, politykiem, organizatorem publiczności i promotorem sztuki.

Musi być zdolny komunikować się nie tylko z artystami, ale także z przywódcami wspólnot, szefami firm i głowami państw. Musi czuć się dobrze z ludźmi, którzy poświęcili się sztuce i kulturze, z ludźmi, którzy nie lubią sztuki ani jej nie ufają i z tymi, którzy mogą być skłonni, jeżeli są przekonani, że sztuka służy ich interesom, dać się pozyskać dla artystów lub wystawy.

Kurator jest osobą, która stanowi profesjonalny łącznik pomiędzy dziełem a wystawą i pomiędzy wystawą i jej publicznością, a dokładnie, jej różnymi publicznościami. Ważnym elementem osobowości wirtualnego kuratora jest dar komunikacji, który oby był dany wszystkim wykonującym ten zawód. Rola kuratorów i ich zawodowa pozycja jest różna w zależności od kultury, w jakiej on funkcjonuje.

————————
1Pomimo iż zarówno “commissioner” i “curator” są przyjęte w międzynarodowym słownictwie i jest między nimi pewna różnica znaczeniowa.
2Michael Brenson, The Curator’s Moment, “Art. Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralna, Środkowo-Wschodnia

Od 13 października do 23 listopada 2017 roku

Ivars Gravlejs, „FUCK” (Early Works), 1994 źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR