W tabelach płac Ministerstwa Kultury słowo kurator nie istnieje. Istnieje za to “główny specjalista do spraw działalności podstawowej”. Słowo kurator weszło w języku polskim do szerszego obiegu zaledwie parę lat temu, kiedy generalną tendencją do zmiany słownictwa związanego z minioną epoką na dobre wyparła dotychczasowego “komisarza” który pomimo francuskiego źródłosłowu nieodparcie i komicznie kojarzył się z “komisarzem ludowym”.1

Kilka lat temu [1998] Michael Brenson obwieścił na łamach nowojorskiego “Art Journal” początek epoki kuratorów.2 Rok 1997, obfitujący w wielkie wydarzenia wystawiennicze, takie jak Documenta X autorstwa Catherine David, Biennale w Wenecji z wiodącą wystawą Germano Celanta czy Biennale Sztuki w Johannesburgu Okwui Enwezora w szczególności nastrajał do refleksji nad wzrastającą publiczną i intelektualną rolą osób tworzących wystawy sztuki.

Autor zdefiniował model współczesnego kuratora, jakże odmienny od figury mało widocznego obiektywnego eksperta, do jakiej byliśmy przyzwyczajeni. Podkreśla on, że kurator musi być jednocześnie estetykiem, dyplomatą, ekonomistą, krytykiem, historykiem, politykiem, organizatorem publiczności i promotorem sztuki.

Musi być zdolny komunikować się nie tylko z artystami, ale także z przywódcami wspólnot, szefami firm i głowami państw. Musi czuć się dobrze z ludźmi, którzy poświęcili się sztuce i kulturze, z ludźmi, którzy nie lubią sztuki ani jej nie ufają i z tymi, którzy mogą być skłonni, jeżeli są przekonani, że sztuka służy ich interesom, dać się pozyskać dla artystów lub wystawy.

Kurator jest osobą, która stanowi profesjonalny łącznik pomiędzy dziełem a wystawą i pomiędzy wystawą i jej publicznością, a dokładnie, jej różnymi publicznościami. Ważnym elementem osobowości wirtualnego kuratora jest dar komunikacji, który oby był dany wszystkim wykonującym ten zawód. Rola kuratorów i ich zawodowa pozycja jest różna w zależności od kultury, w jakiej on funkcjonuje.

————————
1Pomimo iż zarówno “commissioner” i “curator” są przyjęte w międzynarodowym słownictwie i jest między nimi pewna różnica znaczeniowa.
2Michael Brenson, The Curator’s Moment, “Art. Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Amir Yatziv, Guy Slabbinck. Standby Painter

Od 23 lutego do 21 maja 2018 roku

Amir Yatziv, Guy Slabbinck, „Standby Painter” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Łazarczyk. Ziemia niczyja

Od 23 lutego do 18 marca 2018 roku

Magdalena Łazarczyk, „Ziemia niczyja”, stopklatka, 2018 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paderewski

Od 17 lutego do 20 maja 2018 roku

Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, 114 x 180 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)

Dyplom 2017

Od 16 lutego do 11 marca 2018 roku

Natalia Krajewska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Leder. Sztuczna obecność

Od 14 lutego do 25 marca 2018 roku

Wojciech Leder, „Sztuczna obecność” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Assaf Gruber. Pogłoska

Od 16 lutego do 13 maja 2018 roku

Assaf Gruber „Ewidentne rzeczy”, 2018, kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strategie niewidzialności

Od 9 lutego do 24 marca 2018 roku

Amy Suo Wu, „Greetings from the Invisible Borderlands” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Katarzyna Ramocka. Nie żałuję, że wcześniej nas nie było

Od 9 lutego do 9 kwietnia 2018 roku

Katarzyna Ramocka, „Nie żałuję, że wcześniej nas nie było” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bettina Bereś. Moja mama urodziła się w Poznaniu

Od 9 lutego do 4 marca 2018 roku

Bettina Bereś (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Finalistów Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa 2017

Od 5 do 12 lutego 2018 roku

Wystawa Finalistów Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa, fot. Agnieszka Aleksiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR