W tabelach płac Ministerstwa Kultury słowo kurator nie istnieje. Istnieje za to “główny specjalista do spraw działalności podstawowej”. Słowo kurator weszło w języku polskim do szerszego obiegu zaledwie parę lat temu, kiedy generalną tendencją do zmiany słownictwa związanego z minioną epoką na dobre wyparła dotychczasowego “komisarza” który pomimo francuskiego źródłosłowu nieodparcie i komicznie kojarzył się z “komisarzem ludowym”.1

Kilka lat temu [1998] Michael Brenson obwieścił na łamach nowojorskiego “Art Journal” początek epoki kuratorów.2 Rok 1997, obfitujący w wielkie wydarzenia wystawiennicze, takie jak Documenta X autorstwa Catherine David, Biennale w Wenecji z wiodącą wystawą Germano Celanta czy Biennale Sztuki w Johannesburgu Okwui Enwezora w szczególności nastrajał do refleksji nad wzrastającą publiczną i intelektualną rolą osób tworzących wystawy sztuki.

Autor zdefiniował model współczesnego kuratora, jakże odmienny od figury mało widocznego obiektywnego eksperta, do jakiej byliśmy przyzwyczajeni. Podkreśla on, że kurator musi być jednocześnie estetykiem, dyplomatą, ekonomistą, krytykiem, historykiem, politykiem, organizatorem publiczności i promotorem sztuki.

Musi być zdolny komunikować się nie tylko z artystami, ale także z przywódcami wspólnot, szefami firm i głowami państw. Musi czuć się dobrze z ludźmi, którzy poświęcili się sztuce i kulturze, z ludźmi, którzy nie lubią sztuki ani jej nie ufają i z tymi, którzy mogą być skłonni, jeżeli są przekonani, że sztuka służy ich interesom, dać się pozyskać dla artystów lub wystawy.

Kurator jest osobą, która stanowi profesjonalny łącznik pomiędzy dziełem a wystawą i pomiędzy wystawą i jej publicznością, a dokładnie, jej różnymi publicznościami. Ważnym elementem osobowości wirtualnego kuratora jest dar komunikacji, który oby był dany wszystkim wykonującym ten zawód. Rola kuratorów i ich zawodowa pozycja jest różna w zależności od kultury, w jakiej on funkcjonuje.

————————
1Pomimo iż zarówno “commissioner” i “curator” są przyjęte w międzynarodowym słownictwie i jest między nimi pewna różnica znaczeniowa.
2Michael Brenson, The Curator’s Moment, “Art. Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Czarno-biali

Od 26 kwietnia do 29 maja 2018 roku

Edward Dwurnik, „Paryż”, 2016, olej, płótno, 114 x 146 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 25 kwietnia do 23 września 2018 roku

Hutnik przy piecu, rys. Piotr Urbanek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady

Od 22 kwietnia do 29 lipca 2018 roku

Tadeusz Brzozowski, „Spisa”, 1984, olej, płótno, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. IN OUT Festival Taniec/Obraz

Od 20 do 22 kwietnia 2018 roku

César Brodermann „Are you holding me, or am I holding myself?”, USA 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR