Odniesienie się do hasła przyszłego Biennale “Marzenia i konflikty” jest prawdziwym wyzwaniem. Tak łatwo przecież popaść w banał, ilustrację lub anegdotę. Dlatego projekt Stanisława Dróżdża “ALEA IACTA EST” wydaje się być wręcz idealną propozycją. Gra jest archetypem konfliktu i najprostszym symbolem relacji marzenie-konflikt, a kości są europejskim symbolem gry.

Autor: Stanisław Drożdż, ALEA IACTA EST

Autor: Stanisław Drożdż, ALEA IACTA EST

Artysta proponuje więc grę w kości, odwołuje się do istoty konfliktu, który nie jest sytuacją obiektywną, lecz subiektywną, istniejącą w każdym człowieku. Nawet niewinne ambicje, pragnienia, marzenia mogą być podłożem konfliktu.

Artysta ustawia widza wobec gigantycznej ściany kostek do gry, daje kilkadziesiąt tysięcy możliwych rozwiązań, kusi, prowokuje. Samotne krzesło i stół z kostkami zapraszają. Gdy widz ulegnie pokusie, pragnieniu wygranej, gdy weźmie kości do ręki przekroczy Rubikon – wejdzie w grę – konflikt z sam z sobą. Gdy już podejmie grę sytuacja staje się nieodwracalna, może albo wygrać, albo przegrać.

Każda, nawet najprostsza gra potrzebuje reguł. W naszym przypadku także mamy odpowiednią instrukcję. Artysta dokonuje zdawałoby się grzecznościowego gestu, umieszczając na ścianie zasady gry przetłumaczone na kilkadziesiąt języków (maksymalnie możliwą liczbę). Zwraca się do każdego odbiorcy indywidualnie w jego rodzimym języku. Ale jest to także świadomie prowokacyjny zabieg – wprawdzie każdy ma szansę odczytać tekst w swoim języku, jednak najpierw musi go odnaleźć wśród wielu innych. Tym samym artysta już od samego początku wciąga widza w grę, wyzwala ambicje, pragnienia, podsyca marzenia o wygranej.

Projekt Stanisława Dróżdża, jak wszystkie jego wcześniejsze realizacje, odnosi się do kwestii wykraczających poza najprostsze jego odczytanie, czyli w tym wypadku do relacji miedzy marzeniem i grą, jest formą opisu rzeczywistości opartej na przypadku, a więc konfliktowej mimo pozornego uporządkowania.

Stanisław Dróżdż
(ur. 1939 w Sławkowie) Od 1967 roku zajmuje się poezją konkretną, lub szerzej – wizualną. Należy do wąskiego grona najwybitniejszych jej przedstawicieli. Na potrzeby swojej twórczości stosuje termin “pojęciokształty”. W swoich pracach często inspirowanych poglądami Wittgensteina analizuje środowisko języka, precyzyjnie odszukuje najbardziej czyste, syntetyczne formy. Od lat związany z warszawską Galerią Foksal, a także z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Galerią Sztuki Współczesnej we Wrocławiu. W 2002 roku został laureatem nagrody Fundacji Nowosielskich za “twórcze i wizjonerskie połączenie dwóch duchowych dziedzin: sztuki i poezji”.

Paweł Sosnowski
(ur. 1951 w Warszawie) historyk i krytyk sztuki, przez wiele lat związany z Telewizją Polską, gdzie realizował filmy o sztuce oraz swój autorski program publicystyczny “Sztuka, niesztuka”; w latach 80 i początku 90 prowadził własną galerię. Twórca wielu wystaw m. in. Romana Opałki, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora, Tomasza Ciecierskiego, a także zbiorowych: “Polen-zeit-kunst” w Niemczech, “Konsekwencje czasu” w Warszawie; w ubiegłym roku był komisarzem programu wystaw na Festiwalu Europalia w Belgii.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

WarsawByArt

Od 21 do 23 września 2018 roku

Aleksandra Łatecka, „Konstrukcja XII”, 2018, akryl na płycie, 100 x 140 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku

Od 23 września do 2 października 2018 roku

 Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – Koncerty Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty

Od 14 września do 31 października 2018 roku

Stanisław Dróżdż, „Zapominanie”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anti-Static

Od 16 września do 7 października 2018 roku

Jakub Jasiukiewicz, "Desant" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rysunek / Nitka / Pociecha / Warchoł / Wiatr

Od 16 września do 21 października 2018 roku

Zdzisław Nitka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eike König – sorry, ale wszystko w co wierzysz przestało mieć znaczenie

Od 15 do 23 września 2018 roku

„Eike König – sorry, ale wszystko w co wierzysz przestało mieć znaczenie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Harmonia kontrastów Silvia Gertsch i Xerxes Ach Malarstwo

Od 23 września 2018 roku do 6 stycznia 2019 roku

Silvia Gertsch, „Summer”, 2003 r., olej na szkle, kolekcja prywatna, Aargau, fot. Markus Mühlheim (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR