Odniesienie się do hasła przyszłego Biennale “Marzenia i konflikty” jest prawdziwym wyzwaniem. Tak łatwo przecież popaść w banał, ilustrację lub anegdotę. Dlatego projekt Stanisława Dróżdża “ALEA IACTA EST” wydaje się być wręcz idealną propozycją. Gra jest archetypem konfliktu i najprostszym symbolem relacji marzenie-konflikt, a kości są europejskim symbolem gry.

Autor: Stanisław Drożdż, ALEA IACTA EST

Autor: Stanisław Drożdż, ALEA IACTA EST

Artysta proponuje więc grę w kości, odwołuje się do istoty konfliktu, który nie jest sytuacją obiektywną, lecz subiektywną, istniejącą w każdym człowieku. Nawet niewinne ambicje, pragnienia, marzenia mogą być podłożem konfliktu.

Artysta ustawia widza wobec gigantycznej ściany kostek do gry, daje kilkadziesiąt tysięcy możliwych rozwiązań, kusi, prowokuje. Samotne krzesło i stół z kostkami zapraszają. Gdy widz ulegnie pokusie, pragnieniu wygranej, gdy weźmie kości do ręki przekroczy Rubikon – wejdzie w grę – konflikt z sam z sobą. Gdy już podejmie grę sytuacja staje się nieodwracalna, może albo wygrać, albo przegrać.

Każda, nawet najprostsza gra potrzebuje reguł. W naszym przypadku także mamy odpowiednią instrukcję. Artysta dokonuje zdawałoby się grzecznościowego gestu, umieszczając na ścianie zasady gry przetłumaczone na kilkadziesiąt języków (maksymalnie możliwą liczbę). Zwraca się do każdego odbiorcy indywidualnie w jego rodzimym języku. Ale jest to także świadomie prowokacyjny zabieg – wprawdzie każdy ma szansę odczytać tekst w swoim języku, jednak najpierw musi go odnaleźć wśród wielu innych. Tym samym artysta już od samego początku wciąga widza w grę, wyzwala ambicje, pragnienia, podsyca marzenia o wygranej.

Projekt Stanisława Dróżdża, jak wszystkie jego wcześniejsze realizacje, odnosi się do kwestii wykraczających poza najprostsze jego odczytanie, czyli w tym wypadku do relacji miedzy marzeniem i grą, jest formą opisu rzeczywistości opartej na przypadku, a więc konfliktowej mimo pozornego uporządkowania.

Stanisław Dróżdż
(ur. 1939 w Sławkowie) Od 1967 roku zajmuje się poezją konkretną, lub szerzej – wizualną. Należy do wąskiego grona najwybitniejszych jej przedstawicieli. Na potrzeby swojej twórczości stosuje termin “pojęciokształty”. W swoich pracach często inspirowanych poglądami Wittgensteina analizuje środowisko języka, precyzyjnie odszukuje najbardziej czyste, syntetyczne formy. Od lat związany z warszawską Galerią Foksal, a także z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Galerią Sztuki Współczesnej we Wrocławiu. W 2002 roku został laureatem nagrody Fundacji Nowosielskich za “twórcze i wizjonerskie połączenie dwóch duchowych dziedzin: sztuki i poezji”.

Paweł Sosnowski
(ur. 1951 w Warszawie) historyk i krytyk sztuki, przez wiele lat związany z Telewizją Polską, gdzie realizował filmy o sztuce oraz swój autorski program publicystyczny “Sztuka, niesztuka”; w latach 80 i początku 90 prowadził własną galerię. Twórca wielu wystaw m. in. Romana Opałki, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora, Tomasza Ciecierskiego, a także zbiorowych: “Polen-zeit-kunst” w Niemczech, “Konsekwencje czasu” w Warszawie; w ubiegłym roku był komisarzem programu wystaw na Festiwalu Europalia w Belgii.

Dodaj komentarz


Recenzje

Open'er Festival 2018 – legendy kontra młodzi

Wojciech Michalski

Open'er 2018, fot. M. Murawski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Światy między ludźmi

Anna Michalik

Kornel Filipowicz, „Romans prowincjonalny i inne historie”, (wybór: W. Bonowicz), Wydawnictwo Znak, 2018

Fakap Misi-Cherysi

Aleksandra Kumala

Miranda July, „Pierwszy bandzior”, tłum. Łukasz Buchalski, Wydawnictwo Pauza, 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Pojutrze

Sebastian Pytel

„Detroit. Become Human”, reż. David Cage, studio Quantic Dream (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Czarci Kamień

Monika Malessa-Drohomirecka

Monika Milewska, „Latawiec z betonu”, Wydawnictwo Mandu, Kraków 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR