Muzeum Sztuki Nowoczesnej zostało powołane jako instytucja przez Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach w 1996 roku. Od tego momentu trwają przygotowania do jego otwarcia i również opracowywany jest kształt jego funkcjonowania. Ze względu na warunki obiektywne, również z powodu przesytu klasycznymi modelami muzeów nowoczesnych, należy wymyślić jakąś nową formułę.

Hamburger Bahnhof i muzeum w Bilbao – swoją gigantycznością, której już chyba nikt nie będzie próbował prześcignąć – zamykają pewien model myślenia o muzeum sztuki nowoczesnej.

Artyści tworzyli wielkie dzieła, więc budowano dla nich duże muzea, widząc wielkie muzea artyści malowali jeszcze większe obrazy, więc architekci?

Nadszedł koniec katedr sztuki, gdzie mały widz oglądał wielkie, wyrwane z rzeczywistości dzieło.

Muzeum w Niepołomicach nie grozi grzech gigantyzmu, ponieważ otrzymało do dyspozycji kilka komnat Zamku Niepołomickiego, co zmusza do stworzenia ekspozycji skondensowanej, opartej na jakiejś nowej, specjalnie wymyślonej zasadzie pokazywania sztuki. W tym wypadku trzeba będzie przełamać nie tylko przyzwyczajenia odbiorcy, ale również – zapewne głębsze – przyzwyczajenia artysty. Trzeba będzie ostatecznie zerwać z XIX-wiecznym poglądem, że sztuka jest to zbiór dzieł sztuki i oprzeć się na konceptualnej, trochę przewrotnej definicji, że sztuką jest to, co tworzą artyści. I wyciągnąć z tego wniosek o ważności artysty, który w jakiś sposób powinien być obecny przy swoim dziele.

We wstępie do katalogu mojej kolekcji z 1993 roku napisałam, że moim największym problemem w myśleniu o muzeum jest jak wprowadzić tam artystów. Wprowadzanie dzieł sztuki do muzeów zostało już przerobione na różne sposoby.
Wstępna koncepcja ekspozycji muzealnej w Niepołomicach już istnieje, ale chwilowo nie ma sensu jej ujawniać opisowo, ponieważ przygotowania na pewno wprowadzą jakieś modyfikacje.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach będzie na terenie Zamku częścią większego organizmu. Koncepcja muzeum będzie więc musiała znaleźć jakąś zasadę współistnienia, ale również zasadę zdecydowanej izolacji. Najogólniej mówiąc trzeba będzie stworzyć koncepcję, która uniezależni sytuację od kontekstów.

Istotną częścią organizacji przyszłego muzeum będzie powołanie biura Muzeum na terenie Krakowa. Miejsce to będzie pełniło rolę specyficznego “ambasadora”, prowadząc również szerszą działalność na rzecz Zamku w Niepołomicach. Taki manewr nie tylko zaoszczędzi bezcenne przestrzenie ekspozycyjne Zamku, ale również pozwoli na znacznie szerszą akcję informacyjną. Obecnie biuro organizacyjne Muzeum mieści się w Galerii Potocka przy pl. Sikorskiego 10. (31-115 Kraków, tel/fax 12/421 02 78)

Muzeum w Niepołomicach jest pierwszym muzeum sztuki nowoczesnej jakie zostało powołane w Polsce po II wojnie światowej. Zapewne kiedyś będzie to spory atut.

Strony: 1 2

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE

Od 28 kwietnia do 20 sierpnia 2017 roku

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR