Dzisiejszy Kraków, to organizm powstały na zasadzie jednostek autonomicznych z początku konkurujących, potem tworzących całość — Kraków, Kazimierz, Kleparz, później Podgórze, Nowa Huta. Były to ośrodki spójne, każdy o odmiennym charakterze, rozwijające się raczej jako “wyspy” w otoczeniu Starego Krakowa, chcące mu dorównać lub go prześcignąć. Właśnie to dochodzenie coraz to nowych obszarów, będących zawsze symbolem owych czasów, nadaje temu miastu niepowtarzalny charakter.

Kraków to funkcjonująca maszyna czasu, która po zrealizowaniu Nowej Huty zawiesiła swoje tryby.

Projekt zespołu naukowo-technologicznego podejmuje wyzwanie stworzenia autonomicznej struktury urbanistycznej w zdefiniowanych realiach przestrzennych.
Nowa Huta stała się symbolem swojego czasu, czasu mocno krytykowanego; mimo to jest ośrodkiem godnym podziwu za czystość i rozmach rozwiązania urbanistycznego, oraz doskonałe spełnienie warunków natury ideologicznej. Nowe czasy, które nadeszły w Polsce, nie mają dotychczas nic do zaoferowania, co odpowiadałoby skali i sile tego
przekonującego rozwiązania urbanistycznego.

Czy kapitalizm nie jest zatem w stanie zademonstrować swojej siły?

Kraków potrzebuje powrotu do tradycji, która oznacza konsekwentną drogę naprzód.

Dzisiejszy czas to walka pomiędzy miastami, które chcą stać się de facto-stolicami rodzącej się nowej Europy; walka pomiędzy Paryżem, Berlinem oraz…?

Dzisiejszy czas to media, era informacji, dostępu do informacji, ale także jej nadmiaru. Wszystkie te zjawiska znajdują swoje odbicie w formach przemysłowych, w projektach graficznych, w sztuce, ale nie do końca w architekturze, urbanistyce. Architektura i urbanistyka w erze informacji nie podjęły jeszcze tego ducha. Projekty high-tech przypominają bardziej maszyny (wizje modernistów!), niż twory ery informacji. Maszyna nie powinna już stanowić ideologicznego wzorca przy tworzeniu projektów. Projekty high-tech stały się więc projektami nowego romantyzmu, będącymi odbiciem wzorców przeszłości.

Istotę projektu stanowi integracja z techniką informatyczną — urbanistyka, architektura są elementami całości, same dla siebie nie miałyby szans na zaistnienie.

Strony: 1 2 3 4

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Orient Express

Od 12 kwietnia do 20 maja 2018 roku

Michał Warda, „Paradise Lost” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Zaradny. SOUNDLESS

Od 27 kwietnia do 14 czerwca 2018 roku

Anna Zaradny, „JĘZYK VENUS 1”, instalacja audio-wideo obiekt fotografia 2013/2015, wystawa Czysta Formalność, Galeria Labirynt,  Lublin, dzięki uprzejmości artystki, fot. Anna Zaradny (źródło: materiały prasowe organizatora)

Czarno-biali

Od 26 kwietnia do 29 maja 2018 roku

Edward Dwurnik, „Paryż”, 2016, olej, płótno, 114 x 146 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 25 kwietnia do 23 września 2018 roku

Hutnik przy piecu, rys. Piotr Urbanek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR