Dzisiejszy Kraków, to organizm powstały na zasadzie jednostek autonomicznych z początku konkurujących, potem tworzących całość — Kraków, Kazimierz, Kleparz, później Podgórze, Nowa Huta. Były to ośrodki spójne, każdy o odmiennym charakterze, rozwijające się raczej jako “wyspy” w otoczeniu Starego Krakowa, chcące mu dorównać lub go prześcignąć. Właśnie to dochodzenie coraz to nowych obszarów, będących zawsze symbolem owych czasów, nadaje temu miastu niepowtarzalny charakter.

Kraków to funkcjonująca maszyna czasu, która po zrealizowaniu Nowej Huty zawiesiła swoje tryby.

Projekt zespołu naukowo-technologicznego podejmuje wyzwanie stworzenia autonomicznej struktury urbanistycznej w zdefiniowanych realiach przestrzennych.
Nowa Huta stała się symbolem swojego czasu, czasu mocno krytykowanego; mimo to jest ośrodkiem godnym podziwu za czystość i rozmach rozwiązania urbanistycznego, oraz doskonałe spełnienie warunków natury ideologicznej. Nowe czasy, które nadeszły w Polsce, nie mają dotychczas nic do zaoferowania, co odpowiadałoby skali i sile tego
przekonującego rozwiązania urbanistycznego.

Czy kapitalizm nie jest zatem w stanie zademonstrować swojej siły?

Kraków potrzebuje powrotu do tradycji, która oznacza konsekwentną drogę naprzód.

Dzisiejszy czas to walka pomiędzy miastami, które chcą stać się de facto-stolicami rodzącej się nowej Europy; walka pomiędzy Paryżem, Berlinem oraz…?

Dzisiejszy czas to media, era informacji, dostępu do informacji, ale także jej nadmiaru. Wszystkie te zjawiska znajdują swoje odbicie w formach przemysłowych, w projektach graficznych, w sztuce, ale nie do końca w architekturze, urbanistyce. Architektura i urbanistyka w erze informacji nie podjęły jeszcze tego ducha. Projekty high-tech przypominają bardziej maszyny (wizje modernistów!), niż twory ery informacji. Maszyna nie powinna już stanowić ideologicznego wzorca przy tworzeniu projektów. Projekty high-tech stały się więc projektami nowego romantyzmu, będącymi odbiciem wzorców przeszłości.

Istotę projektu stanowi integracja z techniką informatyczną — urbanistyka, architektura są elementami całości, same dla siebie nie miałyby szans na zaistnienie.

Strony: 1 2 3 4

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

9. CoCArt Music Festival

Od 30 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Robert Lippok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR