Dzisiejszy Kraków, to organizm powstały na zasadzie jednostek autonomicznych z początku konkurujących, potem tworzących całość — Kraków, Kazimierz, Kleparz, później Podgórze, Nowa Huta. Były to ośrodki spójne, każdy o odmiennym charakterze, rozwijające się raczej jako “wyspy” w otoczeniu Starego Krakowa, chcące mu dorównać lub go prześcignąć. Właśnie to dochodzenie coraz to nowych obszarów, będących zawsze symbolem owych czasów, nadaje temu miastu niepowtarzalny charakter.

Kraków to funkcjonująca maszyna czasu, która po zrealizowaniu Nowej Huty zawiesiła swoje tryby.

Projekt zespołu naukowo-technologicznego podejmuje wyzwanie stworzenia autonomicznej struktury urbanistycznej w zdefiniowanych realiach przestrzennych.
Nowa Huta stała się symbolem swojego czasu, czasu mocno krytykowanego; mimo to jest ośrodkiem godnym podziwu za czystość i rozmach rozwiązania urbanistycznego, oraz doskonałe spełnienie warunków natury ideologicznej. Nowe czasy, które nadeszły w Polsce, nie mają dotychczas nic do zaoferowania, co odpowiadałoby skali i sile tego
przekonującego rozwiązania urbanistycznego.

Czy kapitalizm nie jest zatem w stanie zademonstrować swojej siły?

Kraków potrzebuje powrotu do tradycji, która oznacza konsekwentną drogę naprzód.

Dzisiejszy czas to walka pomiędzy miastami, które chcą stać się de facto-stolicami rodzącej się nowej Europy; walka pomiędzy Paryżem, Berlinem oraz…?

Dzisiejszy czas to media, era informacji, dostępu do informacji, ale także jej nadmiaru. Wszystkie te zjawiska znajdują swoje odbicie w formach przemysłowych, w projektach graficznych, w sztuce, ale nie do końca w architekturze, urbanistyce. Architektura i urbanistyka w erze informacji nie podjęły jeszcze tego ducha. Projekty high-tech przypominają bardziej maszyny (wizje modernistów!), niż twory ery informacji. Maszyna nie powinna już stanowić ideologicznego wzorca przy tworzeniu projektów. Projekty high-tech stały się więc projektami nowego romantyzmu, będącymi odbiciem wzorców przeszłości.

Istotę projektu stanowi integracja z techniką informatyczną — urbanistyka, architektura są elementami całości, same dla siebie nie miałyby szans na zaistnienie.

Strony: 1 2 3 4

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Góry współczesne, góry ujarzmione

Katarzyna Zahorska

Hubert Czerepok, „Lux Aeterna”, film, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczki

Aleksandra Byrska

Natalia Fiedorczuk-Cieślak, „Ulga”, Wydawnictwo Wielka Litera, Warszawa 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Święto dzikiej wyobraźni

Ada Minge

Octopus Film Festival, fot. M. Szymonczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zasłony. Nadia Léger

Kamila Dworniczak-Leśniak

„Czerwona materia. Nadia Léger”, Muzeum Sztuki w Łodzi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miasto melancholii

Zuzanna Sokołowska

Modlitwa piątkowa (tur. selamlık) z udziałem sułtana Abdülaziza (1861–1876) w meczecie Ortaköy. Fotografia, 1865–1870, atelier Pascal Sébah, kolekcja fotografii Suna ve İnan Kıraç Vakfı (źródło: materiały prasowe organizatora)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Dróżdż. Pojęciokształty

Od 14 września do 31 października 2018 roku

Stanisław Dróżdż, „Zapominanie”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anti-Static

Od 16 września do 7 października 2018 roku

Jakub Jasiukiewicz, "Desant" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rysunek / Nitka / Pociecha / Warchoł / Wiatr

Od 16 września do 21 października 2018 roku

Zdzisław Nitka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eike König – sorry, ale wszystko w co wierzysz przestało mieć znaczenie

Od 15 do 23 września 2018 roku

„Eike König – sorry, ale wszystko w co wierzysz przestało mieć znaczenie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Harmonia kontrastów Silvia Gertsch i Xerxes Ach Malarstwo

Od 23 września 2018 roku do 6 stycznia 2019 roku

Silvia Gertsch, „Summer”, 2003 r., olej na szkle, kolekcja prywatna, Aargau, fot. Markus Mühlheim (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Warsaw off ART – Otwarte Pracownie

Od 22 do 23 września 2018 roku

Piotr Ambroziak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Agnieszka Sandomierz – Nieprzetłumaczalne

Od 19 września do 16 października 2018 roku

Agnieszka Sandomierz, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR