Polska Sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA przyznała po raz pierwszy nagrody dla krytyka i artysty.

Nagrodę artystyczną otrzymał Edward Krasiński za wystawę monograficzną w Zachęcie. Nagrodę dla krytyka otrzymał Mieczysław Porębski za książkę o Tadeuszu Kantorze pt. Deska.

Mieczysław Porębski otrzymał również honorowe członkostwo Sekcji.

Nagrody wręczono na dorocznym zjeździe Sekcji. Niestety Mieczysław Porębski nie mógł przyjechać do Warszawy. Był obecny „medialnie” na video i wygłosił następujące słowa:
(Informację przygotowała Maria Anna Potocka, prezes Polskiej Sekcji AICA, 1998)


Droga AICO,

Tak się złożyło, że nie mogę być z Wami w momencie dla mnie tak bardzo miłym, wzruszającym, zobowiązującym i nieoczekiwanym. Tłumaczy mnie tylko to, że na przeszkodzie stanęła sytuacja równie niecodzienna, dla mnie wręcz niezwykła. W tym samym czasie w krakowskiej Galerii Starmachów otwiera się Wystawa Sztuki Nowoczesnej, którą raz już otwierałem 50 lat temu, w grudniu 1948 roku. Przygotowywaliśmy tę wystawę długo z Kantorem, ze specjalnie w tym celu stworzonym Klubem Artystów. Była to pierwsza wystawa, w której udział wzięli nowocześni twórcy z całego kraju: z Krakowa, z Warszawy, Łodzi, Poznania, Lublina.

I tutaj spostrzegam pewną zbieżność.
Wyróżniono mnie, byłego krytyka — bo przecież za takiego się zawsze uważam — honorowym członkostwem i nagrodą za książkę, która jest świadectwem drogi przebytej przez te pięćdziesiąt lat wspólnie z najbliższymi mi artystami. Była to droga, na której starałem się towarzyszyć swoimi komentarzami — nie zawsze nadążając — całej naszej nowoczesnej sztuce, od konspiracyjnej Balladyny poczynając, poprzez pierwsze wystawy Grupy Młodych Plastyków (którą założyliśmy z Kantorem w 1943 roku), aż po moment kiedy przyszło mi się żegnać z krytyką.

Ale mimo tamtego pożegnania, a może trochę dzięki niemu, jakoś przy tej krytyce tak czy inaczej wytrwałem. A dlaczego wtedy się żegnałem? Były różne przyczyny, które wyłuszczałem wielokrotnie. Dzisiaj myślę, że jedną z przyczyn był również czas. To były lata 60-te, lata kiedy wydarzenie zastąpiło dzieło, kiedy pojawiły się pierwsze happeningi, pojawiła się sztuka konceptualna.

Poczułem, że tracę z tym kontakt, że w jakiś sposób tutaj się gubię, że dalej za tym iść nie mogę. No ale tak się złożyło, że obraz powrócił. Powrócił w teatrze Kantora, powrócił w wielkim rozmachu twórczym najbliższych mi artystów: Brzozowskiego, Nowosielskiego, Mikulskiego, w sztuce artystów młodszych, którzy zostali przy obrazie, takich jak Tchórzewski czy Tarasin. Ciągle nie dał zapomnieć o sobie nie żyjący już wtedy Andrzej Wróblewski. Dalej szła generacja arsenałowa i poarsenałowa — Gierowski, Sempoliński, Makowski, Winiarski, Gostomski — moi uczniowie z ASP.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Joanna Borkowska. Elementy

Od 1 marca do 6 kwietnia 2017 roku

Joanna Borkowska, Field 2013, Oil on Canvas, 100x140cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Jarodzki. Złodziej obrazów

Od 3 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Andrzej Jarodzki, „Urwać się stąd”, 2009 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR