Polska Sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA przyznała po raz pierwszy nagrody dla krytyka i artysty.

Nagrodę artystyczną otrzymał Edward Krasiński za wystawę monograficzną w Zachęcie. Nagrodę dla krytyka otrzymał Mieczysław Porębski za książkę o Tadeuszu Kantorze pt. Deska.

Mieczysław Porębski otrzymał również honorowe członkostwo Sekcji.

Nagrody wręczono na dorocznym zjeździe Sekcji. Niestety Mieczysław Porębski nie mógł przyjechać do Warszawy. Był obecny „medialnie” na video i wygłosił następujące słowa:
(Informację przygotowała Maria Anna Potocka, prezes Polskiej Sekcji AICA, 1998)


Droga AICO,

Tak się złożyło, że nie mogę być z Wami w momencie dla mnie tak bardzo miłym, wzruszającym, zobowiązującym i nieoczekiwanym. Tłumaczy mnie tylko to, że na przeszkodzie stanęła sytuacja równie niecodzienna, dla mnie wręcz niezwykła. W tym samym czasie w krakowskiej Galerii Starmachów otwiera się Wystawa Sztuki Nowoczesnej, którą raz już otwierałem 50 lat temu, w grudniu 1948 roku. Przygotowywaliśmy tę wystawę długo z Kantorem, ze specjalnie w tym celu stworzonym Klubem Artystów. Była to pierwsza wystawa, w której udział wzięli nowocześni twórcy z całego kraju: z Krakowa, z Warszawy, Łodzi, Poznania, Lublina.

I tutaj spostrzegam pewną zbieżność.
Wyróżniono mnie, byłego krytyka — bo przecież za takiego się zawsze uważam — honorowym członkostwem i nagrodą za książkę, która jest świadectwem drogi przebytej przez te pięćdziesiąt lat wspólnie z najbliższymi mi artystami. Była to droga, na której starałem się towarzyszyć swoimi komentarzami — nie zawsze nadążając — całej naszej nowoczesnej sztuce, od konspiracyjnej Balladyny poczynając, poprzez pierwsze wystawy Grupy Młodych Plastyków (którą założyliśmy z Kantorem w 1943 roku), aż po moment kiedy przyszło mi się żegnać z krytyką.

Ale mimo tamtego pożegnania, a może trochę dzięki niemu, jakoś przy tej krytyce tak czy inaczej wytrwałem. A dlaczego wtedy się żegnałem? Były różne przyczyny, które wyłuszczałem wielokrotnie. Dzisiaj myślę, że jedną z przyczyn był również czas. To były lata 60-te, lata kiedy wydarzenie zastąpiło dzieło, kiedy pojawiły się pierwsze happeningi, pojawiła się sztuka konceptualna.

Poczułem, że tracę z tym kontakt, że w jakiś sposób tutaj się gubię, że dalej za tym iść nie mogę. No ale tak się złożyło, że obraz powrócił. Powrócił w teatrze Kantora, powrócił w wielkim rozmachu twórczym najbliższych mi artystów: Brzozowskiego, Nowosielskiego, Mikulskiego, w sztuce artystów młodszych, którzy zostali przy obrazie, takich jak Tchórzewski czy Tarasin. Ciągle nie dał zapomnieć o sobie nie żyjący już wtedy Andrzej Wróblewski. Dalej szła generacja arsenałowa i poarsenałowa — Gierowski, Sempoliński, Makowski, Winiarski, Gostomski — moi uczniowie z ASP.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE

Od 28 kwietnia do 20 sierpnia 2017 roku

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR