Polska Sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA przyznała po raz pierwszy nagrody dla krytyka i artysty.

Nagrodę artystyczną otrzymał Edward Krasiński za wystawę monograficzną w Zachęcie. Nagrodę dla krytyka otrzymał Mieczysław Porębski za książkę o Tadeuszu Kantorze pt. Deska.

Mieczysław Porębski otrzymał również honorowe członkostwo Sekcji.

Nagrody wręczono na dorocznym zjeździe Sekcji. Niestety Mieczysław Porębski nie mógł przyjechać do Warszawy. Był obecny „medialnie” na video i wygłosił następujące słowa:
(Informację przygotowała Maria Anna Potocka, prezes Polskiej Sekcji AICA, 1998)


Droga AICO,

Tak się złożyło, że nie mogę być z Wami w momencie dla mnie tak bardzo miłym, wzruszającym, zobowiązującym i nieoczekiwanym. Tłumaczy mnie tylko to, że na przeszkodzie stanęła sytuacja równie niecodzienna, dla mnie wręcz niezwykła. W tym samym czasie w krakowskiej Galerii Starmachów otwiera się Wystawa Sztuki Nowoczesnej, którą raz już otwierałem 50 lat temu, w grudniu 1948 roku. Przygotowywaliśmy tę wystawę długo z Kantorem, ze specjalnie w tym celu stworzonym Klubem Artystów. Była to pierwsza wystawa, w której udział wzięli nowocześni twórcy z całego kraju: z Krakowa, z Warszawy, Łodzi, Poznania, Lublina.

I tutaj spostrzegam pewną zbieżność.
Wyróżniono mnie, byłego krytyka — bo przecież za takiego się zawsze uważam — honorowym członkostwem i nagrodą za książkę, która jest świadectwem drogi przebytej przez te pięćdziesiąt lat wspólnie z najbliższymi mi artystami. Była to droga, na której starałem się towarzyszyć swoimi komentarzami — nie zawsze nadążając — całej naszej nowoczesnej sztuce, od konspiracyjnej Balladyny poczynając, poprzez pierwsze wystawy Grupy Młodych Plastyków (którą założyliśmy z Kantorem w 1943 roku), aż po moment kiedy przyszło mi się żegnać z krytyką.

Ale mimo tamtego pożegnania, a może trochę dzięki niemu, jakoś przy tej krytyce tak czy inaczej wytrwałem. A dlaczego wtedy się żegnałem? Były różne przyczyny, które wyłuszczałem wielokrotnie. Dzisiaj myślę, że jedną z przyczyn był również czas. To były lata 60-te, lata kiedy wydarzenie zastąpiło dzieło, kiedy pojawiły się pierwsze happeningi, pojawiła się sztuka konceptualna.

Poczułem, że tracę z tym kontakt, że w jakiś sposób tutaj się gubię, że dalej za tym iść nie mogę. No ale tak się złożyło, że obraz powrócił. Powrócił w teatrze Kantora, powrócił w wielkim rozmachu twórczym najbliższych mi artystów: Brzozowskiego, Nowosielskiego, Mikulskiego, w sztuce artystów młodszych, którzy zostali przy obrazie, takich jak Tchórzewski czy Tarasin. Ciągle nie dał zapomnieć o sobie nie żyjący już wtedy Andrzej Wróblewski. Dalej szła generacja arsenałowa i poarsenałowa — Gierowski, Sempoliński, Makowski, Winiarski, Gostomski — moi uczniowie z ASP.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wrocław – wejście od podwórza

Od stycznia do grudnia 2016 roku

„Wrocław - wejście od podwórza 2016”, fot. Alicja Kielan (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR