Zapewne życie ludzkie nie miałoby barwy i smaku, gdyby nie stanowiło amplitudy osiągnięć i porażek. A im ów zakres wahań większy – tym życie uznać wypada za ciekawsze i pełniejsze.
Relatywność i subiektywizm wyborów i ocen sprawiają jednak często, że co innego my, a co innego inni traktują jako nasz sukces czy przegraną. Jest bowiem wiele miar wartości.

Za moje główne osiągnięcie uważam czternaście napisanych książek, przy czym jedenaście zostało już wydanych, dwunasta jest w druku, a dwie oczekują na wydawcę. Moje pisarstwo odczuwam jako sukces w dwóch zwłaszcza aspektach: gdy myślę o tym, że kiedy mój czas już przeminie – ono zostanie, a moje opracowania świadczyć będą o wielkości i odkrywczosci twórczej artystów, o których pisałam i służyć moim następcom.

I także wtedy odczuwam pisarstwo moje jako sukces – to nader często i coraz częściej sił zdarza – gdy nowo poznani ludzie mówią mi, że znają mnie od dawna, czytali bowiem moje książki, albo mają je nawet w swoich prywatnych bibliotekach, albo też z moich ksiażek uczyli się podczas studiów. Świadomość pożyteczności życia i przetrwania poza śmierć musi byś świadomością sukcesu (jeśli tylko zdoła się zapomnieć o nieskończoności czasu i przestrzeni, wobec której wszystko zatraca swą wartość i sens).

Najdotkliwsza porażka, jak zwykle wielkie przegrane, jest znacznie bardziej spektakularna niż sukces. To utracona szansa na zbudowanie osobnego gmachu muzeum sztuki współczesnej Chełmie.
Od 1972 r., kiedy to Kajetan Sosnowski powołał do życia “Galerię 72″, początkowo razem z nim, a już od 1973 r. sama prowadzę tę galerię.

Podporządkowałam ją koncepcji stworzenia kolekcji muzealnej i wedle tych samych kryteriów, na jakich oparłam podstawową moją książkę “Polska awangarda malarska 1945-1970. Szanse i mity”, gromadziłam zbiory sztuki polskiej typując do zakupu dzieła z pracowni wybranych artystów. Od 1985 r. zaczęłam też gromadzic prace twórców zagranicznych.

Strony: 1 2 3

Komentarze wyłączone.

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń